Trimming og dreiemomen?

Hei! lurte på to ting... dreiemoment... 1. desto høyere newtonmeter på lavere omdreidning per minutt, er bedre enn samme nm på høyere omdreidning... er det slik det er? 2. hvis jeg skal trimme denne bilen... har du noen tips for hvor jeg kan begynne? sette på turbo kanskje? nye sportsfjær ol. takk på forhånd  
Bil: volvo 360 gl   Modell: 1986   Km stand:  277700

Hilsen
  B.S


Svar:
For det første er det bedre med et høyt dreiemoment ved lave turtall se eksempelet med Bentley Arnage på hovedsiden på bilinform. Når det gjelder å trimme en motor som er kjørt 277 000 km ville jeg vært litt forsiktig. Det er på grunn av den store belastningen motor og driverk har vært utsatt for og så mye verre det vil bli med f.eks. turbo. Du måtte i alla fulla fall skifte motoren og da ville jeg sett inn en med original turbo og om muligt med et innsprøytingsanlegg. Trimming er ikke akkurat min beste side da jeg på et autorisert merkeverksted bare har skrudd mest på orginale anlegg. Men skal du trimme akkurat denne motor så kan du vel begynne med en annen forgasser (f.eks..-Weber) pluss en kvassere kamaksel. Et trimmefilter og et større eksosanlegg vil nok gjøre susen tror jeg. Skal du absolutt ha en turbo bør du sette i stand motoren med nye lager og en ekstra toppakning på grunn av turboen, overhaling av topp (ventiler o.s.v.). Sportsfjærer er greit om du vil få bedre feste i svingene, men trimming er det jo ikke! Lykke til med prosjektet.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.