Det er flere snodige symptomer som har dukket opp, som kan tyde på defekt toppakning: -Bilen går merkbart dårligere enn for en måned siden. Jeg har en Mazda 2.0 som går langt bedre, for eksempel. Den drar ikke godt, må opp i turtall før det blir noe særlig futt. -Når jeg skiftet tennplugger, ville den ikke gå rent, hørtes som om den gikk på kun tre sylindre. Jeg forsøkte så å skifte tilbake en og en plugg, og måtte bytte alle fire tilbake til de gamle, før motoren gikk rent igjen. -Ved kaldstart har motoren en tendens til å gå urent, som om den får for mye bensin. Dette er jo elektronisk styrt pga. enkel-dyse injection. Men den tåler ikke gasspådrag før den er varm, da begynner den å kveles, og må ruses en del før den blir går rent. Jeg har sjekket alle sensorer m.m. for kontaktfeil, og alle slanger/klemmer. -Frostvæsken forsvinner. Det var lavt nivå da jeg kjøpte den for ca. en måned siden, og jeg fyllte opp. Men nivået sank til tidligere nivå, men siden det tilsynelatende stoppet der, tenkte jeg ikke mer over det. -Når man skrur av lokket på radiatoren ved varm motor, flommer en mengde væske ut. Det er stort trykk og tydeligvis mye luft. -Temperaturen går ikke spesielt høyt, ca. 74-75 grader. Kommer aldri høyere. Har jeg rett i at dette kan tyde på defekt toppakning?
Bil: Peugeot 405 1.9i Modell: 1989 Km stand: 180000
Hilsen Kaj Ronny Nilsen
Svar:
Det ser jo slikt ut ja, men det kan jo være andre årsaker til dette. For det første så kan det være luft i anlegget og frostvæska kan lekke ut i radiator, slanger eller vannpumpe! Men går frostvæska ut i toppakningen eller i en sprekk i topplokket og inn i forbrenningen så vil det komme unormalt mye damp fra eksosen, kanskje vann i oljen og mye luft i kjølesystemet som igjen gjør at vannet fosser ut når lokket taes av. Det blir heller ikke noe stor temperatur på motoren når dette skjer så sant det er nok vann på motoren. Et bilverksted har utstyr som lett viser om det er forbrenningsgasser i kjølevæska noe som indikerer defekt topp eller toppakning. Hilsen Bilinform.
Kommentarer
men jeg har mistanke til sprokken toppakning
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.