Problemer med Forgasser på MB200!

Hei, jeg har funnet en beskrivelse på Internett (www.chevroletregisteret.no/forgasseren) som stemmer bra overrens med tilstanden på min MB200 1984 modell (123 serien): Fusker motoren ved belastning i lengre motbakker på høyt gear eller den går "noe urolig" (ikke nødvendigvis vanlig fusking) ved kjøring på høyt gear på flat mark, kan dette være forårsaket av "for mager" blanding. Dra da choken litt ut. Motoren får da en fetere blanding, og vil da kunne gå bedre. Årsakene til "for mager" blanding kan være mange, f.eks. for lav flottørstand, feil emulusjonsrør, for liten hoveddyse, for stor luftkorreksjonsdyse. Vil vi øke boringen på dysene, er det mulig å gjøre dette med spesielle koniske brotsjer for slikt arbeid, men det er en jobb hvor man må prøve seg fram til et bedre resultat, eller la"proffene" overta. Driver dere hovedsaklig med tenningsjustering, eller er dette noe dere er flinke på? Jeg kunne alternativt tenke meg å skifte forgasser (brukt). Kanskje det er skit i forgasseren eller tanken? Bilen stoppet helt opp på langtut til/fra Troms i sommer (i oppoverbakke). Jeg stoppet bilen i 5 minutter, og da gikk den ofte fint lenge etterpå. Men det virket som om den gikk best dagen derpå etter noen timers hvile. Har nå skiftet mange morkne vakuumslanger, men er ikke sikker på om problemet er løst i og med at den "rykker" litt ennå. Selve rykkingen er ikke særlig merkbar, men hvis det indikerer at bilen fortsatt kan komme til å stoppe på langtur, så har jeg litt "panikk" for å stoppe i tunnel i oppoverbakke...  
Bil: MB200/2.0 bensin (Stromberg forgasser)   Modell: 1984   Km stand:  330.000

Hilsen
  Bjørn Skilbred


Svar:
Det kan virke som om du har skit i forgasseren eller at flottøren ikke er riktig justert. Det som også kan ha skjedd er at det kan ligge en vannperle i flottørkammeret som stopper for bensinen og motoren stopper. Sett på et større bensinfilter, helst gjennomsiktelig! Tenningsproblemer kan det også være men da ville jeg sjekket fordeleren og fordelerlokket først eller kanskje er det en defekt rotor, og selve coilen kan jo også kutte ut når den blir for varm. Dersom bilverkstedet ditt har en firegassmåler og kanskje en motortester vil de kunne finne de fleste feil og kunne justere motoren optimalt etter dette. Takk for spørsmålet og velkommen tilbake igjen til bilinform med tilbakemeldinger og spørsmål

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Trude Lutt 03-07-2009 04:52
Kan "bilmekanikeren " korrekturlese svarene han gir, før disse publiseres? Det er altfor mange skrivefeil og dårlig språk. Ja faktisk så dårlig at svarene blir tvetydige.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.