Hei, kanskje et litt uvanlig spørsmål, men jeg fyrer løs. Har for tiden sett at det har blitt mer & mer populært og oppgi kraft i "newton-meter", ofte i kombinasjon med "hk". Men det er jo ikke noe direkte forhold mellom "hk" & "nm". Kan du forklare meg hva "newton-metrene" forteller, har det noe med utvekslingen & gjøre ..at en av benevnelsene oppgir den "råe" kraften fra motoren & den andre oppgir spesifikt hvordan bilen "justert".. Takk for all hjelp!
Bil: Modell: Km stand:
Hilsen Mikal Soløy
Svar:
Dette spørsmålet mener jeg at jeg har svart på før men vi tar den en gang til for deg. Det er riktig at man i bilblader og slikt elsker å oppgi Nm før Hk. Dette er fordi Nm er kraft resursene som kjennes på kroppen vil jeg si og det er jo det vi liker! Dreiemomentet er det viktigste tegn på at motoren er sterk, jo høyere jo bedre. Når vi studerer et diagram ser vi at motoren har sitt største dreiemoment (Nm) ved et lavere omdreiningstall enn det omdreiningstallet der motoren avgir størst effekt (Kw). Ved det største dreiemomentet har motorens fyllingsgrad størst verdi. Ved høyere turtall vil fyllingsgraden minke og derfor minker dreiemomentet og ved større indre friksjon ved svært høye turtall sammen med mindre fyllingsgrad minker også effekten (Kw). Diagrammet kan du se på motorsiden på bilinforms sider. Håper dette var oppklarende! Takk for spørsmålet og velkommen tilbake til bilinform.
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.