De siste dagene har Mazdaen min oppført seg utrolig rart! Den starter lett, men ved et turtall mellom 2500 og 3000 o/min blir plutselig en del av motorkraften borte. Hvis jeg kjører den på høyt turtall så går den som bare det!! Tok en kur med dyserens på den for ei uke siden. Den ble faktisk slik etter det. Har sjekket fordelerlokk, rotor og pluggledninger. Fant ingen feil. Ett par spørsmål til: Er denne bilen utstyrt med Katalysator? Kan den kjøres på 92 oktan bensin? På forhånd takk for svar!
Bil: MAZDA 626 GLX 2.0 16 Injection Modell: 1990 Km stand: 147000
Hilsen Svein Lunde
Svar:
Tror ikke at dyserensen kan ødelegge dysene for det er jo testet i laboratoriumer rundt omkring og blir anbefalt av forskjellige bilmerker til servicebruk. Hvilket merke det er tror jeg ikke har noe å si, men går ut fra at du har brukt bruksanvisningen og rett type. Sjekk alle innsugingsbelger for hull og løse slange forbindelser og lekkasjer i innsugingen forøvrig(pakninger). Sjekk også stikket på luftmengdemåleren dersom denne biltypen bruker det da, eller andre ting som har med innsugd luftmengde å gjøre. Går ut fra at Mazda også har en diagnosemulighet på 90 modeller som alle andre og da ville en tur til Mazda kunne hjelpe deg mye! Kan hende at du har et problem med andre ledninger i forbindelse med givere og følere rundt omkring og da kan dette komme lettere frem ved å lese av en eventuell feilkode. Jeg mener at de fleste bilmerker kom med Katalysator til Norge i 1989 og da ville det være naturlig at også Mazda begynte i dette tidsrommet. 92 oktan ville jeg ikke brukt, men på de aller fleste nyere biler skal elektronikken tilpasse motorstyringen slik at også dårlig bensinkvalitet kan brukes. Sjekk i instruksjonsboka dersom du er i tvil! Håper på en tilbakemelding om dette fra deg! Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.