Startmotoren slår ikke inn på normal måte. Det høres bare en rask tikking når nøkkelen vris til start. Samtidig trekker dette masser av strøm slik at det nye batteriet kun gir nok til et par, tre forsøk. En ting til - hvordan får man åpnet inner panelet av døra. Normalt er dette bare noen klips, men er det noen særtriks med en slik biltype?
Bil: Ford Mustang GT Modell: 1994 Km stand: 131 000 miles
Hilsen Ivar Ofstad
Svar:
En av mine drømmebiler! Dersom du hører en rask tikking så tyder dette på at det er for lite strøm til å slå inn startmotoren eller at det er dårlig kontakt inni startmotoren. Ta en grundig kontrollmåling av starterkretsen! Begynn med å måle spenningen på batteriet når du kjinner (helst over 9 volt). Mål så ved startmotoren på den store røde ledningen og gods imens du kjinner (samme spenning som på batteriet). Og ta en måling på ledningen som kommer ut av starterreleet og gods for å sjekke om det kommer nok spenning ut av releet og ned til selve motoren(over 9 volt). Dersom det nå er stor forskjell så må du finne ut om det er godskretsen eller plusskretsen som har dårlig forbindelse. Har du samme spenning på startmotoren som på batteriet så er det fare for at startmotoren er defekt og at det er en kortslutning i ankeret som gjør at den trekker mye strøm ut av batteriet. Sjekk også at dynamoen lader ca 14 Volt på batteriet når motoren går! Dørtrekk er festet på mange forskjellige måter og finner du ikke noen skjulte skruer bak deksler og det ikke er clips, så sitter som regel trekket på noen slags kroker som gjør at du må løfte litt i trekket før du får det av! Om det er noen særtriks vet jeg desverre ikke! Hilsen Bilinform.