Bil: BMW 520i Modell: 1992 Km stand: 178000
Hilsen Sindre
Svar:
Sjekk om det kan være tennpluggledninger eller selve tennpluggene først. Deretter ville jeg sett oppi fordelerlokket for å avdekke sprekker og fuktighet, og til slutt selve rotoren om den rett og slett er brendt opp i midten. Når alle disse tingene er iorden kan du begynne med å måle kompresjon og se etter om det er slitasje på kamaksel eller andre mekansike deler i motoren og til slutt innsprøytingsanleggets deler. Hvor du skal begynne der da? Vel et apparat som finnes på alle BMW bilverksteder vil nok være det beste fordi det kan ligge en feilkode og da er det fort gjort å finne feilen (somregel). Temperaturmåleren som sitter i kjølevæsken, gasspjeldpotensiometeret, lambdasonden (oksygensensor), luftmengdemåleren, bensintrykket og selve tomgangstilleren må måles og kontrolleres for mekansiske feil. Skal du sette inn en trimchip er en av forutsetningene at motoren er iorden både mekanisk og at givere og følere er iorden, derfor er det ingen ide å kaste vekk tusenvis av kroner på det! Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform med spørsmål og tilbakemeldinger.