Hei,
har en BMW 520I (E39 motor) 2001-modell. Motorfeillampen begynte å lyse på den, og jeg fikk diagnostisert at de hydrauliske ventilløfterne må byttes. Dette er så vidt jeg har forstått diagnostisert ut i fra datamaskin, og ikke ved visuell sjekk i motoren. Reparasjonen koster 25 000,- (!!!) Har fått tips om at en motorrens med Tunap eller Forte kan løse problemet uten at ventilløfterne må skiftes. Bilen brukes til mye småkjøring og kan derfor ha fått tettet igjen ventilløfterne pga. det. Motoren har bare gått 81 000 km, og det er vel i tidligste laget for at ventilløfterne skal ta kvelden. Alle servicer er fulgt, og den har fått den oljen som kreves. Det er vel verdt å prøve en rens før vi går løs på en fullstendig utskiftning av ventilløfterne?
-Arild Rognan
Svar:
Å lese ut feilkoder fra motor/girkasse/abs osv går ut på at sensorer/aktuatorer gir et feilaktig signal som ligger utenfor data.f,eks feilkode på en kamakselsensor trenger ikke være defekt sensor.Det kan være for slakk registerreim,da veivakselføler og kamføler "følger" hverandre,så er reima slakk så kommer signalet for sent så når det kommer feilkoder på ventilløftere som ikke gir noe som helst signal til motorens ecu begynner jeg å spekulere.Denne bilen kan ha variabel kamakseltiming.vet du hva slags feilkode de fant??denne har eobd-koder ,flere hundre koder som angir hver og en feil.f,eks p0010=kamakselstillingsaktuator innsug venstre foran sylinderrekke 1 kretsfeil.men uansett,prøv å kjør på med en motorrens.Du kan gjøre det selv,men kjører du til et verksted som har valvoline maxlifesenter må du be om vps -motorrens.den får du ikke kjøpt over disk,å den er 10 ganger mer effektiv enn forrige rens de hadde (de skryter iallfall av det).ellers er tunap,forte,omega osv bra varer det også
Klikk her for å spør bilmekanikeren
[ Tips en venn om denne saken ] [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.