Nå har jeg skiftet motor på bilen. Konverteren skulle jeg ha fylt opp med automatgirolje før jeg satte den på plass, siden den ble med ut. Går det an å fylle den, mens den er på plass, dvs. gjennom peilepinnen? Hvor får jeg tak i automatgirolje, type Dexron 2? Videre får jeg ikke igang startmotoren (Batteriet er ladet, og lysene virker), er det da mest nærliggende å sjekke startmotoren? Er det noe annet jeg bør sjekke? Den gamle motoren stanset, da den gikk varm, pga. lekkasje i vannpumpen? Stempelet var skadet og sylinderveggen likeså. Det kom svart røyk fra motoren nærmest denne sylinderen, da den stoppet.
Bil: Toyota Corolla DX, 12-valve Modell: 1986 Km stand: 200.000
Hilsen Frank Tøndel
Svar:
Tror ikke det er vanlig å fylle konverteren med automatolje får den monteres på en Mazda heller og er du redd for at denne skal være tom kan du sikker bare slappe av. Når du fyller automatolje vil denne fylles av seg selv og bare pass på at nivået sjekkes på korrekt måte før du begynner å kjøre (se instruksjonsboka). Automatolje Dexron 2 fåes på alle bensinstasjoner og bilverksted så dette skulle ikke bli noe problem. Startmotoren kan selvfølgelig være defekt men også styringen kan ha problemer. Elektriske stikk og defekt del på tenningslåsen. Her må du få hjelp av en bilelektriker som kan måle seg frem til feilen. Jeg mener at Toyota har reperasjonsett til disse startmotorene som er ganske lette å skifte og til en rimelig pris. Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.
Kommentarer
Kan du være så snill å fortelle meg hvordan jeg vet at startmotoren er riktig satt i.
Det er en Skoda felicia 1,3 1995 mod. Har hatt den i og forsøkt, men hva skjedde jo tennene ble pusset godt ved det forsøket, utrolig irriterende.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.