Har en Audi A6 1.8 2000 mod, 202000km. I går endte den på verksted da computeren meldte om lavt oljetrykk og jeg fikk samtidig en ulyd fra motoren. Ved siste oljeskift for 12 dager siden fikk jeg beskjed om at oljen var noe mørk. EU kontrollen derimot var helt fin. Ulyden ble sterkere ved turtallsøkning, men forsvant plutselig når bilen kom opp i fart. Ingen merkbar endring i motoreffekt. Turte til slutt ikke kjøre lengre. Den lille oljelampa har ikke lyst. Kan det være så enkelt som en defekt oljepumpe? Hva er mulige skader og kostnader?
Svar: Oljen blir alltid mørk fordi den ikke bare skal smøre men også rense motoren. At oljetrykket blir for lavt kan tyde på defekt oljepumpe eller i verste fall en utslitt motor. Da tenker jeg først og fremst på utslitte lagre. Lite olje kan fører til dårlig smøring som igjen fører til utslitt motor. Hvor omfattende skadene er kan jeg ikke vite men jeg vil tippe at når man får konstantert dårlig trykk ved hjelp av manometer så sjekker verkstedet noen av lagrene på veiven eller skrur ut pumpa for å sjekke. Det kan også være mye oljeslagg i bunnpanna som tetter oljesilen og at dette er grunnen til lavt oljetrykk.
Hei har en a6 2.4 bensiner...sånn av og til kommer det fram en oljekanne og teksten sensor der i displayet som feks mangel spyleveske slitte bremse klosser osv...den er forøvrig orange...noen som kan gi meg ett tips på hva det kan være?
Min bil nemlig. Beklager sen kommentar her. Det var slagg som hadde kommet inn i oljepumpen og den var da defekt. Ulyden var også pga dette. Pumpa ble byttet samt alle nødvendige pakninger og slanger. Kom på ca. 14000,- hos merkeverksted, laveste tilbud fra annet verksted var 11000,- inkl leiebil.
Kommentarer
Her var det mye dritt i oljesilen! Renset den og trykket ble som normalt.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.