
To år etter avdukingen av konseptbilen IROC er Volkswagen nå snart klar med sin nye sportscoupé - Volkswagen Scirocco. Dermed er gjenoppstandelsen av 70-tallsikonet Scirocco et faktum, 34 år etter at den så dagens lys for første gang. Grunnideen er imidlertid den samme som før, nemlig en attraktiv sportsbil med spreke motorer og sportslige kjøreegenskaper til en pris folk flest har råd til. Motorprogrammet strekker seg fra 122 til 200 Hk.
Volkswagen har valgt å beholde slektskapet til den tradisjonsrike forgjengeren. Det betyr at nye Scirocco får lave, aggressive linjer med en kraftig C-søyle og et langt, maskulint panser. Grillen er krympet til en smal spalte lakkert i blank sort, så smal av Volkswagen-emblemet er plassert på panseret. Støtfangeren rommer et bredt, matt og sort felt som inneholder luftinntak og tåkelys. Den sportslige støtfangeren kombinert med frontlyktene i sort optikk gjør at bilen ser enda lavere og bredere ut enn den virkelig er. Den nye Volkswagen Scirocco har en lengde omtrent som Golf, men er betydelig lavere - bare 1,4 meter høy. Bredden er hele 1,81 meter, som er omtrent likt som en Volkswagen Passat. Disse målene gjør bilen svært potent, med en umiskjennelig sportsprofil.
En skikkelig sportsbil skal synes i terrenget. Til den jobben har du totalt 10 farger å velge i mellom: Candyhvit, Salsarød, Reflekssølv metallic, Berylliumgrå metallic, Opalsølv metallic, Shadowblue metallic, Risingblue metallic, Dark Maroon metallic, dyp sort perleeffekt og fargen fra konseptbilen IROC; Viperngrønn metallic.
Innvendig kjenner vi igjen instrumentpanelet fra Eos, men instrumenter og ratt er hentet fra Volkswagen Golf GTI. Dørpanelene, de dype sportssetene og det spesialdesignede baksetet med kraftig sidestøtte og integrerte hodestøtter beregnet for to personer er imidlertid unikt for Scirocco. Baksetene kan dessuten felles ned for å frigjøre mer plass til bagasje.
Når Volkswagen Scirocco lanseres for første gang i november, vil den i første omgang være tilgjengelig med to motorer - den nye 1,4-liters TSI-motoren med både turbo og kompressor samt den 200 Hk sterke turbomotoren 2,0 TSI fra Golf GTI. Begge motorer leveres med sekstrinns manuell girkasse og den lynraske DSG-girkassen. Rundt årsskiftet vil motorutvalget bli utvidet til å omfatte en 1,4 liters TSI-motor på 122 Hk i tillegg til den nyutviklede 2.0 TDI-motoren med common rail og 140 dieselhester.
De endelige prisene er ikke klare, men importøren Harald A. Møller AS anslår at Volkswagen Scirocco vil koste fra ca. 280.000 kroner. Bilen blir introdusert i Norge i november.
Kilde:Pressemelding MøllerGruppen