
Mer...
Riktig dimensjonering har gitt den 2,8 V6-turbomotoren med 280 hk de samme egenskapene som en V8-motor: Et dreiemoment på 400 Nm og en akselerasjon som går fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Det sportslige chassiset, bremsene og elektroniske systemet er designet for å gi deg en fullkommen kjøreopplevelse.
Inspirert av den legendariske svarte turboen
Turbo X produseres i et begrenset antall på 2000 biler. Den er en verdig arvtaker til de klassiske Saab-turboene fra 70- og 80-tallet og fås utelukkende i jet-svart, som en hyllest til den originale Saab 900 Turbo. Den leveres som SportSedan og SportCombi.Den kraftigste Saab noensinne
Turbo X representerer den maksimale ytelsen til den nye 9-3-serien. Med den innføres Saabs innovative XWD-teknologi med et imponerende nivå av førerinnblanding og en dynamisk chassiskontroll som aldri før er levert fra Saab.
Saab XWD er et helautomatisk, behovsinnstilt system. Det sender dreiemoment til bakhjulene basert på kjøreforholdene. Fordelingen av dreiemoment mellom for- og bakhjulene er alltid optimal. Turbo X er også den første bilen i sitt markedssegment som har eLSD-funksjonen (electronically-controlled, rear limited slip differential). Funksjonen tar imot beskjeder fra bakhjulenes hastighetsfølere og kan overføre opptil 40 % dreiemoment mellom drivakslene til det hjulet som har mest grep. Dette bidrar til at bakhjulene lettere følger retningen til forhjulene i krappe svinger.
Med tanke på maksimal utnyttelse av fordelene til Saab XWD, er chassiset til Turbo X senket med 10 mm og fjærer og dempere er avstivet for å minimere bevegelse i karosseriet. For å opprettholde konstant kjørehøyde er det montert selvutjevnende dempere bak. Større bremseskiver gir bedre bremseegenskaper.
Selve kraftsenteret til Turbo X er en 24 ventilers, 2,8 liters V6-motor som genererer et dreiemoment på 400 Nm mellom 2150 og 4500 o/min, og en maksimal kraft på 280 hk ved 5500 o/min. Motoren fås med sekstrinns manuell eller automatisk girkasse.
Sporty design
Kjøretøyet har en særpreget form som er designet for å oppnå aerodynamisk effektivitet og ytelse. Foran bidrar en dypere spoiler og et integrert luftinntak til redusert luftmotstand, samtidig som luftstrømmen til motoren og intercooleren økes. Bak gir den omprofilerte støtfangeren og innleggsplatene lavere luftstrømsseparasjonen, som igjen gir redusert luftmotstand og større stabilitet ved høy hastighet.
Sport Sedan har en bakspoiler som strekker seg forbi enden av bagasjeromsbunnen. Standard SportCombi har allerede en tilsvarende spoiler som strekker seg forbi enden av taket bak. Turbo X har 18-tommers lettmetallfelger i en grå titaniumsliknende utførelse, som gir assosiasjoner til Saabs klassiske 3-ekers design. 19-tommers felger er tilgjengelig som ekstrautstyr.* Doble, rombeformede eksosrør gjør eksteriørattributtene komplette.
Den jet-svarte fargesammensetningen videreføres i interiøret, der sportssetene er heltrukket i svart skinn og instrumentbord, dører, hanskerom og girkasse har fått karbonfiberfinish. Eierne kan få en personlig hilsen når de setter seg bak rattet: En egen "Ready For Take-off"-melding vises på instrumentpanelet, og det er også mulig å få fram eierens navn samt bilens modellnummer.
De første leveransene av Turbo X forventes i løpet av andre kvartal neste år. Du har nå sjansen til å eie vår ultimate ytelsesbil - og et stykke Saab-historie
Kilde: Saab Automobile Norge.
[ Tips en venn om denne saken ] [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]