Premieredryss fra Volkswagen

Premieredryss fra VolkswagenVolkswagen inviterer til ikke mindre enn seks premierer på bilutstillingen i Genéve denne uken. På programmet står en helt ny Volkswagen Sharan, ny Touareg og den nye pickup-modellen Amarok i tillegg til tre spesialversjoner av eksisterende Volkswagen-modeller.

Den nye Sharan-modellen setter en ny standard i forhold til forbruk og miljøprofil i sitt segment. Flerbruksbilen, som kan leveres med opptil syv seter, har et dieselforbruk helt ned mot halvliteren på mila med gunstigste motoralternativ.
 
Det er den sterke 140 Hk TDI-motoren som bruker lave 0,53 liter per mil - en ny rekord blant denne typen store familiebiler. Bilen er dessuten blitt enda mer brukervennlig, blant annet ved at Sharan nå har fått skyvedører bak i stedet for tradisjonelle bildører. Også seter og annen innredning byr på enda mer fleksibilitet enn tidligere. Den nye Volkswagen Sharan kommer til Norge i september.
 
Den nye modellen av Volkswagens store SUV Touareg er blitt enda sterkere og mindre tørst enn forgjengeren. Forbruket er gjennomgående redusert med 25 prosent fra foregående modell. Motoralternativene spenner fra en 3,0 liter V6 TDI på 204 Hk til en 4,2 liter V8 TDI på 340 Hk. Samtlige versjoner har åttetrinns tiptronic automatgirkasse. Den nye Touareg blir som første Volkswagen-modell tilgjengelig også som hybrid, der kombinasjonen av en TSI-motor og elektromotor til sammen yter hele 380 Hk.
 
Volkswagen Amarok, bilmerkets helt nye pickup, vises nå for første gang for et bredt europeisk publikum. Amarok er Volkswagens fjerde nyttekjøretøy, kjennetegnet ved utstyr og komfort som en personbil sammen med yrkesbilens fleksibilitet og praktiske egenskaper. Amarok kan leveres med både dobbel og singel kabin.
 
Genève-utstillingen byr også på lansering av Golf Cross, den røffere spesialversjonen av Volkswagen Golf Plus. Cross-versjonen kombinerer bruksegenskapene til en liten flerbruksbil med det tøffe uttrykket til en SUV. Golf Cross har noe høyere bakkeklaring og høyere seteposisjon enn standardutgaven av Golf Plus, samtidig som den har interiør- og eksteriørdetaljer som gjør at den skiller seg tydelig ut fra grunnmodellen. Også Golf Cross kombinerer krefter med nøysomhet, med for eksempel den råsterke TDI-motoren på 140 Hk er forbruket så vidt over halvliteren på mila. I alt kommer Golf Cross med fire motoralternativer, i et spenn fra 105 Hk til 140 Hk. Den nye Golf Cross kommer til Norge i løpet av sommeren.

Premieredryss fra Volkswagen
 
Også Volkswagen Polo i Cross-versjon er en av nyhetene i Genève. Polo Cross har en bakkeklaring som er 15 millimeter høyere enn standardversjonen og har et tydelig særpreg både utvendig og innvendig. Stylingdetaljer i sort, aluminium og krom understreker at dette er en kompaktbil som tåler en tur på krevende underlag. En annen detalj som skiller Cross-utgaven fra en standard Polo er at bilen er utstyrt med takreling.
 
Denne allrounderen har seks forskjellige motoriseringer, tre bensin- og tre dieselmotorer. Motoralternativene spenner fra 70 Hk til 105 Hk, toppmotoren er en 1,2 liter TSI bensinmotor som sender Polo Cross fra 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder, samtidig som dette er en nøysom motor hvor forbruket er så vidt over 0,5 liter per mil. For de øvrige motoralternativene ligger forbruket under halvliteren. Den nye Polo Cross kommer til Norge i løpet av våren.
 
Polo GTI trekker også tilskuere på bilutstillingen og er den fjerde versjonen av Volkswagens kompaktbil. Og i beste GTI-tradisjon er Polo i denne utgaven pakket med krefter. 180 Hk får plass under panseret i den nye GTI-versjonen. Motoren er en 1,4 liter TSI-motor med både turbo og kompressor som tar Poloen fra 0 til 100 km/t på kun 6,9 sekunder. Toppfarten på kompakt-GTIen er 229 km/t.
 
Til tross for kreftene er Polo GTI en bil med beskjedent bensinforbruk, med et blandet forbruk på 0,6 liter per mil. Sammenlignet med forgjengeren, som hadde en tilsvarende kraftig motor, er bensinforbruket på den nye Polo GTI redusert med hele 25 prosent. Også utslipp er lavt på denne kraftpakken, kun 139 gram per kilometer. Dermed er den nye Polo GTI den mest økonomiske og miljøgunstige GTI noen gang
Kilde: MøllerGruppen

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.