Porsche har gjort en fantastisk jobb med 911, men de som vil slå ut håret skikkelig vil ha noe som er enda råere, og det er ingen tvil om at Porcshe trenger en modell over 911 Turbo, en bil som løfter både 911 og Boxster. Carrera GT er en slik bil...
Hos Porsche dreier det seg om Cayenne for tiden, den store SUVen som skal produseres ved den nye fabrikken i Leipzig og som først lanseres i år 2002. Cayenne betyr at Porsche tar spranget inn i en helt ny verden, og det er ikke bare forhandlerene som må lære seg å tenke sportsbil på nytt, publikum skal også forberedes og vi kan regne med å få mange små drypp om Porsche Cayenne i måneden fremover. Men noen sportsbil i ordets rette forstand blir ikke Cayenne. Carrera GT derimot-bella, bella!
Motor:
10-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Sylindervolum:5500 ccm. Effekt: 410 kw (558 hk). Dreiemoment: 600 Nm.
Transmisjon:
Bakhjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran og bak.
Dekk:
265/30YR19 foran, 335/30YR20 bak.
Mål: Lengde: 455,6 cm. Bredde: 191,5 cm. Høyde: 119,2 Akselavstand: 270 cm sporvidde f/b:162,0/157,0 cm.
Egenvekt u/fører: 1250 kg.
Tankvolum: 90 liter. Akselerasjon: 0 - 100 km/t: 4,0 sek. 0 - 200 km/t: 10 sek.
Toppfart: 340 km/t: