Opel Vectra GTS

Opel Vectra GTSDen dynamiske sportssedanen i coupé-stil kommer på markedet i september. Vectra GTS, versjon nummer to i Opels nye Vectra-serie, kommer på markedet i september. GTS appellerer særlig til kunder som etterspør et sporty look kombinert med dynamiske kjøreegenskaper og ytelser. Toppmotoren, en 3,2 V6 ECOTEC med 211 hk (155 kW), blir tilgjengelig kun i Vectra GTS. Med denne motoren som gir en toppfart på 248 km/t, blir den nye sportssedanen tidenes raskeste Opel produsert for vanlige veier.

Vectra GTS blir også tilgjengelig med to andre ECOTEC bensinmotorer og en dieselmotor. Opels ingeniører har tilpasset IDS-chassiset (Interactive Driving System) til bilens sportslige karakter. Ekstra responsiv styring og senket karosseri gir Vectra GTS sportsbilens kjøreegenskaper. I tillegg tilbyr nykommeren alle de teknologiske nyvinninger, den komfort og utsøkte kvalitet som kjennetegner den tredje generasjonen av Opel Vectra.

Vectra GTS tar sikte på yngre kjøpere enn Vectra sedan, som kommer på det norske markedet i juni. Vectra GTS føyer en ny dimensjon til segmentet for mellomstore biler og vil vinne nye kunder for Opel, sier Opels styreleder og administrerende direktør, Carl-Peter Forster.  Den er representativ for slagordet "Opel. Fresh thinking  better cars", og vil bidra til at vi når vårt mål: en ledende posisjon i denne klassen.

Design: Dynamisk også når den står stille Eksteriøret til Vectra GTS uttrykker en målrettet, dynamisk karakter. Designet kombinerer sporty selvsikkerhet med avslappet eleganse. Sett fra siden strekker den lave frontruten og en smekker, coupélignende taklinje en lang bue over de store glassflatene. Foran viser Vectra GTS sin sporty stil ved mørke frontlykter, et stort luftinntak i støtfangeren, spesiell grill og runde tåkelykter. Inntrykket avrundes med hekkspoiler, to ovale eksosrør i hekkskjørtet og mørke baklykter.

Med de brede dekkene og lavt karosseri gir GTS inntrykk av hurtighet også når den står stille. Detaljenes betydning i GTS' design blir tydelig ved elementer som ribbene på siden av støtfangeren foran, dørkanaler i bilens farge og det triangulære vinduet foran den elegante C-pillaren.

Motor: Eksklusiv ECOTEC 3,2 V6 yter 211 hk. Den nye Opel Vectra GTS får kreftene fra et utvalg på fire livlige, avanserte ECOTEC-motorer. Toppmotoren er en kraftig og utsøkt 3,2 liter V6 som yter 155 kW (211 hk) og utvikler maks dreiemoment på 300 Nm ved 4 000 o/min. Vectra GTS bruker bare 7,5 sekunder fra 0 til 100 km/t og når en toppfart på 248 km/t. De andre bensinmotorene er en 1,8 liter (90 kW/122 hk) og en 2,2 liter (108 kW/147 hk). Alle tilfredsstiller de strenge utslippskravene i standarden Euro 4 og kombinerer høye ytelser med lavt forbruk. Dieselmotoren ECOTEC 2,2 DTI (92 kW/122 hk) gir meget god drivstofføkonomi og imponerende ytelser, takket være rikelig dreiemoment på 280 Nm hele veien fra 1 500 til 2 750 o/min.

To kontraroterende balanseaksler gir ekstra smidighet for denne turbomotoren med direkte innsprøytning, fire ventiler per sylinder og variabel turbingeometri. Vectra GTS 2,2 DTI når en toppfart på 206 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 10,8 sekunder. Til tross for de imponerende ytelsene, bruker den bare 0,65 liter diesel per mil (MVEG kombinert). Den nyutviklede femtrinns automatiske girkassen med "ActiveSelect", som tilpasser seg førerens kjørestil, er tilgjengelig for alle motorene unntatt 1,8 literen. Chassis: Sporty trimming for Vectras nye interaktive kjøresystem IDS. IDS-chassiset (Interactive Driving System) i tredje generasjon Vectra setter en ny målestokk for kjørekomfort og veigrep. For mer sportslig kjøring er karosseriet senket med 20 mm og hjulopphenget har modifisert fjæring og støtdempere. Den elektronisk kontrollerte elektro-hydrauliske servostyringen (EHPS) gir en mer direkte følelse.

I likhet med Vectra sedan, har GTS McPherson fjærben med hydroformet underramme foran og sofistikert multi-link hjuloppheng bak. Begge har flere komponenter i aluminium. GTS har også ABS med kurvekontroll, bremseassistanse og elektronisk bremsekraftfordeler samt antispinnkontroll. Siste generasjon av det elektroniske stabilitetssystemet ESPplus er standard og bidrar vesentlig til den aktive sikkerheten. I kritiske situasjoner beholder bilen riktig retning ved at systemet bremser inntil tre hjul, uavhengig av hverandre. GTS spesielt sporty kjøreegenskaper drar også nytte av at den nye Opel Vectra har en karosseri med høy stivhet, meget lav luftmotstand (Cw 0,28) og lavt støynivå. Interiør: Sporty stil, omfattende sikkerhet og komfort Vectra GTS' karakter og sporty ytelser gjenspeiles i interiøret. Stemningen understrekes av eksklusive sportsseter ( med spesielt setetrekk i stoff kombinert med skinn i GTS Elegance), tre-eket ratt med perforert skinn, dekor i metall på instrumentpanelet, dørpanelene og rattet og matt krom rundt instrumentene.

Opels designteam har også skapt en spesiell, sporty stil for selve instrumenteringen. For spesielt kresne kunder tilbyr Opel et utvalg ekstrautstyr. Disse inkluderer intelligent to-sone elektronisk klimakontroll med sensor for luftkvaliteten, avansert underholdningsutstyr, integrert GSM-telefon og siste generasjon GPS-navigasjon. Xenon frontlykter, målesystem for lufttrykket i dekkene, parkeringsradar (foran og bak) og regnsensor er også tilgjengelig. Ingeniørene ved Opels internasjonale tekniske utviklingssenter la som alltid spesiell vekt på sikkerhet under utviklingen av den nye Vectra-serien. I tillegg til det nye interaktive kjøresystemet IDS, beskyttes passasjerne av omfattende sikkerhetsutstyr: Store kollisjonsputer og sidekollisjonsputer foran, store hodekollisjonsputer foran og bak, trepunkts sikkerhetsseler for alle fem seter (med høydejustering, beltestrammere og beltekraftbegrensere for de fire ytre), pedaler som frikobles ved en kollisjon (patentert av Opel) og forbedrede aktive hodestøtter for forsetene, som reduserer risikoen for nakkeslengskader. Et design som letter reparasjoner, omfattende galvanisering av karosseriet (med 12 års garanti mot gjennomrustning), indikator for serviceintervaller, utvidede serviceintervaller (inntil 24 måneder eller 30 000 km for bensinmotorer, 50 000 km for dieselmotorer) og grundig kvalitetskontroll sikrer at eiere av Opel Vectra GTS og Vectra sedan kan dra nytten av lave driftskostnader og høy gjenkjøpsverdi.

Kommentarer   

#1 skeptisk 10-11-2008 21:27
"Med denne motoren som gir en toppfart på 248 km/t, blir den nye sportssedanen tidenes raskeste Opel produsert for vanlige veier."

Lotusomegaen da? Serieprodusert familiebil det...

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.