Opel Meriva fikk fem stjerner i Euro NCAP

Opel Meriva fikk fem stjerner i Euro NCAPOpel Meriva, som allerede er prisbelønt for innovativ ergonomi og fleksibilitet, er blitt belønnet med fem stjerner i Euro NCAP for utmerket sikkerhet. I likhet med Astra og Insignia, har den kompakte flerbruksbilen oppnådd topp resultater i hver av de fire hovedkategoriene beskyttelse, sikkerhet for barn, beskyttelse av fotgjengere og sikkerhetsutstyr.

Testene bekrefter at Merivas bakhengslede dører gir høy sikkerhet under alle typer kollisjoner. Systemet FlexDoors låser dørene automatisk straks bilens fart når 4 km/t. Ved et sammenstøt, låses dørene automatisk opp, slik at passasjerene kan forlate bilen.

FlexDoors er en viktig del av Merivas godt planlagte og harmoniske design. Sikkerhetsprogrammet er basert på den solide karosseristrukturen, som sammen med en rekke sikkerhetssystemer sikrer at passasjerene har optimal beskyttelse. Trepunkts sikkerhetsbelter for alle fem seter, kollisjonsputer foran og på sidene av forsetene, og gardinkollisjonsputer langs sidene både foran og bak, er standardutstyr. Forsetebeltene har også totrinns setebeltestrammere. Enten man sitter foran eller bak, blir man minnet om å feste setebeltet. Aktive hodestøtter foran reduserer faren for nakkesleng, som er den vanligste skaden etter en påkjørsel bakfra.

Opel Meriva fikk fem stjerner i Euro NCAPOpels patenterte system for frigjøring av pedalene reduserer faren for skader på føtter og legger. Den nye generasjonen av Opel Meriva har energiabsorberende styresystem med ekstra polstring på den nedre delen av dashbordet. I tillegg til passive sikkerhetstiltak har nye Meriva siste generasjon av det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP som standard. Det har nye programmer for bremsestabilitet og veltebeskyttelse for å matche den forbedrede kjøredynamikken og oppnå et høyere nivå av aktiv sikkerhet.

Sikkerhet for barn og fotgjengere

Ingeniørene har lagt spesiell vekt på beskyttelse av barn. Toppkarakteren på dette området er også resultatet av Opels barneseter som kommer med ISOFIX-fester på de ytre baksetene og festekroker for et tilleggsbelte. Kollisjonsputen for passasjersetet foran kan deaktiveres, slik at barnesetet kan plasseres foran.

Nye Meriva har også fått utmerket karakter for beskyttelse av fotgjengere. Panseret er stabilt, men det er også bøyelig nok i det avgjørende området til å redusere graden av alvorlige hodeskader i en typisk fotgjengerulykke. Støtfangersystemet foran bidrar til å hindre skader på legger og knær.

Intelligent design lønner seg

Merivas intelligente design lønner seg på mer enn én måte: i tillegg til optimal beskyttelse av passasjerene, er vedlikeholds- og reparasjonskostnadene lave. Dette gjelder spesielt mindre skader i lave hastigheter, som skjer oftest. Det er nedlagt mye omtanke i designen av områdene som oftest utsettes for skader ved en kollisjon, og praktiske reparasjonsløsninger er prioritert.

Meriva, som var den første bilen noen sinne som fikk godkjenningsstempel fra Aktion Gesunder Rücken for sine ergonomiske kvaliteter, kan nå føye disse flotte resultatene fra Euro NCAP til sin skryteliste. Siden systemet ble gjort strengere i fjor, er disse fem stjernene vanskeligere å oppnå enn noen gang.

Kilde: Opel media

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.