Opel Astra OPC

Opel Astra OPCPå bilmessen i Leipzig, 13. - 21. april, presenterte Opel to kraftige sportsmodeller, Astra OPC og Astra OPC stasjonsvogn. Begge versjonene har en ECOTEC 2,0 turbomotor som yter 141 kW/192 hk. Topphastigheten er ikke mindre enn 240 km/t. Takket være et raskt tilgjengelig dreiemoment på inntil 250 Nm, gir den firesylindrete, fireventilers turbomotoren de to Astra-versjonene topp akselerasjon. De nye OPC-versjonene settes i produksjon til høsten.

OPC er en forkortelse for Opel Performance Center, Opels senter for utvikling av sporty og raske biler. Og nykommerne er virkelig designet for å appellere til kjøpere som setter pris på kjøremaskiner med sporty design. 2,0 liters turbomotoren, allerede kjent for eiere av Astra Coupé Turbo, Astra Cabrio Turbo og Zafira OPC, har krefter i overflod. Den avanserte motoren med et meget kompakt, integrert turbo-system, gir maks. dreiemoment fra 1950 o/min. Det betyr at Astra OPC sprinter fra 0 - 100 km/t på under åtte sekunder. Toppfarten på 240 km/t for Astra-versjonene (stasjonsvogn: 231 km/t) kvalifiserer dem for sportsvogn-klassen. Til tross for ytelsene, bruker Astra OPC og OPC stasjonsvogn bare 0,89 og 0,95 liter per mil (MVEG), og de tilfredsstiller utslippstandarden Euro 4.

De kompakte sportsmodellene er 20 mm lavere foran og 10 mm lavere bak enn de vanlige Astra-modellene. De er utstyrt med DSA hjuloppheng med fastere demping og 215/45 ZR 17 dekk (tredørs: 215/40 ZR 17) på lettmetallfelger (7,5 J x 17) med sporty design. De nye OPC modellene har et spesielt dynamisk innstilt elektronisk stabilitetsprogram (ESP), TC Plus antispinnkontroll og en ny generasjon blokkeringsfri bremser. Et effektivt 16" bremsesystem med ventilerte skiver på alle hjul sørger for effektiv oppbremsing.Karosseri og interiør: Sporty og eksklusivt De nye Astra sportsmodellene skiller seg fra sine søstermodeller med de fire lakkfargene Arden Blue, Star Silver, Sapphire Black og Magma Red. Det sporty designet er også karakterisert ved en distinkt grill, mørke front- og baklykter, spesielle sportsspeil, samt støtfangere og sideskjørt i lakkfargen. Tredørs-versjonen har også hekkspoiler, mens en takspoiler leder luftstrømmene over stasjonsvognen. Sporty eleganse preger også interiøret med Recaro sportsseter delvis trukket i skinn for fører og forsetepassasjer. Også rattet er trukket med skinn. Det omfattende standardutstyret inkluderer klimakontroll, fire store kollisjonsputer og aktive hodestøtter for forsetene.
OPC og OSV: Spesialister på høye ytelser Som etterfølgere av tredørs Astra OPC i 1999 (2,0 liter 118 kW/160 hk) og den meget suksessfulle flerbruksbilen Zafira OPC, er Astra OPC og Astra OPC stasjonsvogn nummer tre og fire i Opels OPC-serie. Modellene er utviklet av spesialistene ved Opel Performance Center (OPC) og ved Opel Special Vehicles (OSV). Disse kraftige og sporty bilene får sitt karakteristiske design med elementer som grill, sideskjørt, hekkspoiler og utbygde hjulkasser ved OSV i Rüsselsheim. OPC-prosjektene drar nytte av Opels lange erfaring innen motorsport og av kreativiteten og kunnskapene ved Opels tekniske utviklingssenter. Flere sporty OPC topp-modeller, som vil utgjøre en hel serie med spesielt dynamiske modeller, følger om ikke lenge. 

Klide: GM Norge

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.