Nye Focus Electric debuterer i Geneve

Nye Focus Electric debuterer i Geneve Ett av høydepunktene på Fords stand under den internasjonale bilutstillingen i Genève blir Focus Electric, Fords første helelektriske personbil. Focus Electric kommer til Europa i 2012 som flaggskip for selskapets voksende flåte av hybrid, plug-in hybrid og elektriske kjøretøy.

- Focus Electric demonstrerer vår forpliktelse til å tilby forbrukerne valg når det gjelder drivstoffeffektive -og drivstoffrie biler, sier Derrick Kuzak, direktør for Fords avdeling for global produktutvikling. - Det avanserte drivverket vil levere energieffektivitet og null CO2-utslipp uten å redusere kjøregleden. Smart førerinformasjonsteknologi vil endre kundenes syn på energibruk og transport.

Focus Electric har en rekkevidde som dekker de fleste menneskers daglige bilbruk, og er i likhet med bensin- og dieseldrevne Focus-modeller bygget på Fords globale C-K lasseplattform. Ikke bare er Focus Electric utviklet med tanke på fremragende energieffektivitet og pålitelig drift, den leverer også ekte kjøreglede.

Focus Electric er like smidig og sportslig som de øvrige Focus-modellene. Samtidig er dette en bemerkelsesverdig støysvak og behagelig bil uten forbrenningsmotor og med fremragende aerodynamikk, .

Focus Electric vil også ha en rekke sikkerhetsfunksjoner som standard, inkludert seks kollisjonsputer og elektronisk antispinn, sammen med handsfree SYNC ® telefontilkobling.

Nye Focus Electric debuterer i Geneve

Plug and play
Eierne av Focus Electric vil trolig lade opp Fords egenutviklede og avanserte batteripakke hjemmefra med bilens 230-voltledning. Når den er plugget inn vil bilens omformer konvertere vekselstrømmen til likestrøm og lade opp batteripakken på 8-9 timer via et standard støpsel, eller 5-6 timer ved hjelp av en ladeboks. Hvis bilen kobels til en offentlig ladningsstasjon, kan bilen fullades på 3-4 timer.


Focus Electric vil bli utstyrt med en rekke førerinformasjonssystemer som er utviklet for å hjelpe til med ladeprosessen, administrere den mest miljøvennlige kjøreruten, overvåke batteriets tilstand og maksimere energieffektiviteten for å optimalisere rekkevidden. Dette vil gi nye eiere av elektriske biler den informasjonen de trenger for å nyte den friheten elektrisk kjøring tilbyr.

Blant hjelpemidlene er MyFord Touch kontakt-teknologi. Den tilbyr en nyskapende presentasjon av kjøretøyinformasjon. Systemets MyView lar sjåføren få tilgang til enda flere kjøretøydata, inkludert strømforbruk til tilbehør som kan påvirke bilens rekkevidde.

Fords designere ble inspirert av fenomenet kjent som "sommerfugleffekten", der en liten endring, som å velge å kjøre elektrisk, kan ha enorm effekt. For å forsterke budskapet vil en skjerm på slutten av hver tur opplyse om blant annet rekkeviddegevinsten fra regenerativ bremsing, energiforbruk og en sammenlignbar drivstoffbesparelse ved å kjøre elektrisk.

Ford er også i forhandlinger med flere kraftleverandører i Europa for å forberede markedet på innføring av et smart ladesystem for fremtidige europeiske kunder.

Batterier følger med
Focus Electric vil bli drevet av et avansert litium-ion batterisystem utviklet av Ford i samarbeid med LG Chem. Batterisystemet benytter væske til oppvarming og nedkjøling, som bidrar til å maksimere batteriets levetid og bilens rekkevidde.

Termisk behandling av lithium-ion batterisystemet er avgjørende for å lykkes i rene elektriske biler. Focus Electric bruker en avansert aktiv væske til å regulere temperaturen i det mer komplekse lithium-ion batterisystemet.

- Focus Electric er kulminasjonen av mange års forskning og utvikling, sier Kuzak. - Enda viktigere; dette er starten på en spennende ny epoke for Ford og våre kunder.

Kilde: Ford Norge

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.