
Motor
Mye av teknikken fra Vision blir overført til i100.
Den får en tresylindret dieselmotor eller en firesylindret bensinmotor og en
elektrisk motor som driver forhjulene. Dessuten en fullhybrid motor på
bakakselen. Nye litium-polymer-batterier bygges inn som en del av bilens
struktur. Batteriene vil gi strøm nok til en rekkevidde på opptil 50 kilometer
med bykjøring. Batteriene kan lades fra kontakten hjemme i huset ditt. Til
sammen vil hybrid-drivverket gi en effekt på noe over 300 hester.
CO2-utslipp
Det høres kanskje litt puslete ut til å være
en såkalt "superbil", men faktum er at BMW i100 tar mål av seg til å være like
rask på Nürburgring som en Porsche 911 Turbo. BMW i100 skal nemlig bli betydelig
lettere enn tradisjonelle sportsbiler. I flere år har BMW jobbet med
lettvektsteknologi for å gi den elektriske bybilen Mega City - som kommer på
veien i 2013 - lengst mulig rekkevidde. Nå vil BMW bruke denne teknologien i
i100. Målet er at den skal gjøre 0-100 km/t på under fem sekunder, samtidig som
forbruket på blandet kjøring skal bli 0,4 liter på mila eller lavere. Det betyr
i så fall et CO2-utslipp på rundt 100 gram per kilometer.
Vingedører
Designstudien Vision har helt spesielle
vingedører som gir atkomst til begge seteradene. Om disse blir videreført til
den serieproduserte bilen er usikkert. Men BMW ønsker gjerne å sammenlikne
prestasjonene til i100 med Mercedes SLS. Den har som kjent de berømte
måkeving-dørene.
Pris
Når BMWs superbil kommer på veien mot slutten av
2012 eller tidlig i 2013, vil prisen trolig være omtrent den samme som Mercedes
SLS: Det vil si rundt tre millioner kroner, dersom du kjøper den i Norge. Eller
omtrent det halve om du handler i Tyskland.
BMWs bybil
I 2013 skal BMWs elektriske bybil MegaCity med
ny lettvektsteknologi på veien. Bilen blir rundt fire meter lang og har plass
til fire. På prosjektstadiet er bilen 350 kilo lettere enn konkurrentene. Da er
det tatt i bruk både kullfiber i karosseriet og aluminium i understellet. Men
vil det være mulig å serieprodusere dette til en konkurransedyktig pris? I så
fall vil bilen få betydelig lenger rekkevidde enn dagens elbiler. Motoren sitter
bak og driver bakhjulene
Kilde:NAF