Ny BMW 3-serie til våren

Ny BMW 3-serie til vårenDet er 5. generasjon av 3-serien som til våren er klar for lansering. Bilen setter en ny standard for denne klassen.I 30 år er bilen blitt anerkjent som den beste i sin klasse, og den nye 3-serien kommer nok en gang med en rekke imponerende forbedringer på motor og chassis.

Fire nye motoralternativer lanseres

Den 5. mars lanseres ikke mindre enn tre bensin motorer og en dieselmotor. Alle med store forbedringer innen ytelse og økonomi.


6-sylindrede motorer med ekstra lett  magnesium sylinderblokk

Rekkesekseren i toppmodellen BMW 330i tilbyr en effektøkning på hele 20kw/27hk sammenlignet med forrige modell, dvs. en ytelse på 190kw/258hk. Dreiemomentet er økt til 300Nm i området fra 2500 til 4000 o/min. De totale forbedringer på denne motoren gjør vår nye 3.0 liters motor til den kraftigste og samtidig den letteste 6 sylindrede motor i sin klasse. På jakt etter å redusere vekt, bruker BMW magnesium i sin nye serieproduserte motor for første gang. Dette betyr en vektreduksjon på 30 % i forhold til  aluminium. BMW 330i akselrerer fra 0 til 100km i timen på 6,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t. Forbruker er oppgitt til 0,87 l/mil målt etter EU norm for blandet kjøring.


BMW 325i blir også introdusert våren 2005 med en motorytelse på 160kW/218 hk ved 6500 o/min., dreiemomentet er på 250Nm i området fra 2750 til 4250 o/min., 2.5 liters motoren bringer bilen fra 0-100 km/t på 7,1 sekunder, gir en toppfart på 245 km/t, og et forbruk målt etter EU norm for blandet kjøring på 0,74 l/mil.

 

BMW 320i får en 4 sylindret bensinmotor som vil yte 110kW/150hk ved 6200 o/min., og har et dreiemoment på 200Nm ved 3600 o/min. Topphasitgheten er på 220 km/t og 0-100 km/t går unna på 9 sekunder. Forbruket ved blandet kjøring er på beskjedne 0,74 l/mil.

 

Vi fortsetter suksessen historien med vår sporty diesel motor - BMW 320d

Dieselmotoren i BMW 320d betyr overlegen dynamikk i alle henseende. Vi lanserer andre generasjon Common Rail teknologi sammen med en eksosdrevet turbolader med variabel turbingeometri. Denne 4 sylindrede motoren utvikler 120kW/163 hk sammen med et overlegent dreiemoment på 340 Nm fra 2000 omdreininger. Dette gir bilen en overlegen kjørekomfort. Akselerasjonen er også imponerende.

0-100km/t på 8,3 sekunder. Toppfarten er 225 km/t, og dieselforbruket på 0,57 l/mil. Samtidig tilfredsstiller motoren "EU 4" utslippsstandard.


6-trinns girkasse på alle modellervarianter

Alle modeller kommer standard med 6-trinns manuelle girkasser. Som option kan du velge 6-trinns automatgirkasse. Ved å legge inn ett trinn ekstra, fra 5 til 6 gir, snevres turtallsforskjellen, stegene blir tettere og gir deg muligheten til å finne det perfekte giret for den fart du ønsker å kjøre i. Dette har en klar positiv effekt ved start av bilen, du føler mer kraft ved akselerasjon og mindre støy.

Totalt sett er den nye 3-serien mer dynamisk på veien, har forbedret akselerasjon og høyere toppfart, lavere forbruk av drivstoff, forbedret totaløkonomi og ikke minst økt kjøreglede for sjåføren.

 

Top-of-the-range  teknologi for forbedrede kjøreegenskaper

BMW arven er godt tatt vare på med den nye 3-serien. Den har alle de karakeristikka man forventer av en BMW. Motoren plassert i bilens lengderetning, bakhjulsdrift, og 50/50 % vektfordeling mellom for- og bakaksel. Dette gir bilen den perfekte dynamikken og kjørekomforten som en BMW skal ha. Den nye "double joint" (dobbelt leddet) aluminium forakselen som er utviklet til den nye 3-serien gir den optimale balansen mellom sportslighet og komfort. Retningsstabiliteten er forbedret til det optimale, og hjulstøyen til en minimum. Tiltross for sin lave vekt er forakselen ekstra stiv og kraftig. Den femarmede bakakselen er laget av lettvektstål som igjen gir overlegen behendighet og dynamisk respons i alle situasjoner. Nok en fordel er presis styrerespons og overlegen stabilitet.


Aktiv Styring, unikt i dette segmentet

Den nye BMW 3-serien med 6-sylindrede motorer vil snart, som første bil i dette segmentet, kunne utstyres med "Aktiv Styring". Aktiv styring gir en mer direkte styrerespons, kort rattutslag ved lave hastigheter som  avtar ved hastighetsøkning. Dette løser konflikten mellom å oppnå smidighet, stabilitet og komfort som konvensjonell styring ikke kan gi. Når vi nå kan levere den nye 3-serien med "Aktiv Styring" løser vi flere vanskelige situasjoner man kan komme opp i den daglige kjøringen. Uansett hvilket underlag du kjører på med ulik friksjon, slik som isflekker, snø, våt/tørr asfalt vil den Aktive Styringen påvirke og stabilisere bilen raskere og mer presist. En slik hjelp får ikke sjåføren fra et konvensjonelt styresystem.


Siste generasjon av DSC

BMW`s "Dynamic Stability Control" fremstår også med klare forbedringer. På sekssylindrede modeller kommer DSC med tilleggsfunksjoner som tørr bremsing av bremseskivene på vått føre, Brake Standby der bremsene er preaktivert før bruk, en Start Off Assistant som hindrer bilen i å rulle bakover ved igangkjøring i bratt bakke, samt anti-dive control når bremsene blir betjent sakte. (Bilen stuker ikke ned med fronten). Dette utstyret er med på å øke forspranget innen dynamisk kjøreglede nok engang til andre innen segmentet. Dynamisk kjøreglede har alltid vært i BMW`s eierskap.


Den nye 3-Serie - en dynamisk og elegant sedan

Den nye 3-serien sender klare signaler om en ny, unik, dynamisk sportssedan. Posisjonert midt i BMW`s design senter. Du vil gjenkjenne designelementer fra Z4 og 1-serien kombinert med elegansen fra 5 og 7-serien. Karakteristiske trekk som kort overheng, kupeen trukket tilbake og et langt panser.Den nye modellen er større målt både innvendig og utvendig, lyst interiør, store flater og større romfølelse. Bilens mål er i lengde 4,52 meter (4,5 cm lenger enn forgjengeren) bredden er 1,817 meter (7,8 cm bredere) og høyden er 1,421 meter hvilket er beskjedne 6 mm høyere. Akselavstanden er 2,76 meter noe som gjøre den 35 mm lenger. Bilen er stivere, men lettere enn tidligere. Karosseriet gir også sitt bidrag til å gjøre denne bilen til det den er, segmentets mest avanserte bil. Dette er blant annet takket være Intellegent bruk av lettvekts-materialer.
 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.