To år etter storebror Q7 er Audi igjen på banen med en spennende SUV, denne gangen i kompaktklassen. Nye Audi Q5 kombinerer sportslighet, funksjonalitet og komfort.
Storebror Audi Q7 satte standarden for store, luksuriøse og sportslige SUVer da den ble lansert for to år siden. Nå er det klart for lillebror Audi Q5, en bil som ikke bare deler elegansen til Q7, men som også kombinerer sportslighet, funksjonalitet og komfort. Audi Q5 er dessuten er fullstappet med ny teknologi som bidrar til å gjøre den gode kjøreopplevelsen enda bedre.
Nye Audi Q5 måler 4,63 meter i lengden og 1,88 meter i bredden. En høyde på kun 1,65 meter viser Audis fokus på det sportslige i konstruksjonen av en bil av denne typen. Sikkerheten blir blant annet ivaretatt gjennom bruk av ultrasterke og vektreduserende stålkonstruksjoner, mens høyteknologiske innslag som Audi drive select bidrar til å forsterke kjøregleden ytterligere. Audi har også valgt klare og uttrykksfulle designelementer som alle understreker bilens identitet, for eksempel LED-baserte lys foran og bak, den velkjente single frame - grillen og den maskuline og tøffe linjeføringen.
Audi har imidlertid ikke utelatt muligheten for at kundene selv ønsker å ha en finger med i spillet når det gjelder bilens utseende. En S-line eksteriørpakke vil forsterke det sporty inntrykket ytterligere, mens den alternative offroad-pakken er for deg som heller vil ha robuste 19-tommere og bunnforsterkninger foran og bak.
Med en hjulavstand på 2,81 meter er Audi Q5 dessuten blant de største i sin gruppe. Det betyr i praksis at både passasjerer og fører kan glede seg over et romslig interiør med god plass til fem personer. Q5 er utstyrt med ergonomiske og fleksible seter, og baksetepassasjerene kan blant annet justere vinkelen på seteryggen. Et lite trykk på en bryter i bagasjerommet er alt som skal til for å felle ned bakseteryggen og dermed bane vei for et lastevolum på 1.560 liter.
Audi Q5 kommer dessuten med en rekke oppbevaringsrom for småsaker, koppeholdere og strømuttak, og kan om ønskelig utstyres med teknologi som hjelper deg med å kjøle ned forfriskninger på varme sommerdager. Når baksetene er i bruk, rommer nye Audi Q5 540 liter i bagasjerommet.
Audi fortsetter satsingen på nye og innovative teknologiske løsninger som beriker kjøreopplevelsen. For eksempel kan Audi Q5 utstyres med Audi drive select-systemet som gir deg muligheten til å endre bilens karakter bare ved hjelp av noen tastetrykk. Du kan velge det myke og behagelige oppsettet når du skal tilbringe timesvis på landeveien, et annet alternativ er for deg som ønsker en aktiv og dynamisk kjørestil, eller du kan velge en velbalansert mellomting. Biler som er utstyrt med Audis MMI-system åpner dessuten for en fjerde innstilling hvor individuelle ønsker kan programmeres.
Spekteret av hi-tech utstyr omfatter mye mer. Audi parking system kan for eksempel utstyres med et ryggekamera som hjelper deg med parkeringen, mens Audi lane assist loser deg trygt gjennom feltskiftene på motorveien. Ønsker du en lysere og vennligere coupé, kan Audi Q5 utstyres med panoramatak i glass. Den kan eksempelvis også leveres med tredelt klimaanlegg, elektronisk overvåkning av dekktrykk samt oppvarmede og ventilerte forseter.
Audi quattro permanent firehjulstrekk hører naturligvis også med på en bil som Audi Q5. Under normal kjøring sørger systemet for å gi bilen de beste sportslige kjøreegenskapene ved å levere 60 prosent av kreftene til bakhjulene. Når forholdene tilsier det, kan quattro-systemet levere opptil 65 prosent av kreftene til forakslingen og maksimalt 85 prosent til bakakslingen.
Audi Q5 blir levert med tre motoralternativer, to TDI-dieselmotorer og en TFSI bensinmotor. Alle motorer er utstyrt med turbo og direkteinnsprøyting, og leverer fra 170 til 240 Hk. Den dynamiske 2.0 TFSI-motoren yter 211 Hk og gir maksimalt dreiemoment allerede fra 1500 omdreininger og helt opp til 4200 omdreininger. Med denne motoren gjør Audi Q5 sprintetappen null til hundre unna på 7,2 sekunder.
På dieselprogrammet står valget mellom 2.0 TDI med 170 Hk eller 3.0 TDI med 240 Hk, begge basert på moderne Common Rail-teknologi. Bruken av to balanseakslinger bidrar dessuten til å gi den 350 Nm sterke 2.0 TDI-motoren en raffinert gange og et gjennomsnittsforbruk på nøysomme 0,67 liter på mila. Akselerasjon fra null til hundre går unna på 9,5 sekunder.
Toppmodellen heter 3.0 TDI og er en V6-konstruksjon på 240 Hk og hele 500 Nm dreiemoment mellom 1500 og 3000 omdreininger. Det gjør dessuten Audi Q5 til en rask bil - 6,5 sekunder er alt hva den behøver for å akselerere fra null til hundre. Snittforbruket er 0,77 liter per mil.
Audi Q5 2.0 TDI blir kombinert med en sekstrinns, manuell girkasse. Går du for en av de to andre motoralternativene, kan du også velge Audis lynraske S tronic-gir. Dette girsystemet er bygget opp rundt to clutcher som åpner for langt raskere og mer sømløse girskift enn hva som er mulig å få til med en manuell girkasse.
Kilde:Pressemelding MøllerGruppen