Jaguar X-type

Jaguar X-typeNår Jaguar X-Type ruller ut på norske veier i sommer er det første gang Jaguar tilbyr en mellomklassebil. Ikke hvilken som helst mellomklassebil riktignok. Selv om den under skallet har mye til felles med Ford Mondeo, har Jaguar tatt sikte på den ytterst luksuriøse delen av mellomklassen med BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse og Lexus IS200/300 som hovedkonkurrenter.

Når Jaguar X-Type ruller ut på norske veier i sommer er det første gang Jaguar tilbyr en mellomklassebil. Ikke hvilken som helst mellomklassebil riktignok. Selv om den under skallet har mye til felles med Ford Mondeo, har Jaguar tatt sikte på den ytterst luksuriøse delen av mellomklassen med BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse og Lexus IS200/300 som hovedkonkurrenter.

Med to motorer og tre utstyrsnivåer; standard, Sport og SE, vil Jaguar sørge for at både de som vil vektlegge komfort og de som setter pris på en sportslig karakter skal få sitt.



Sportsutgaven skiller seg fra de andre ved at den har sorte rammer rundt vinduene, 7x17 tommers felger, hekkspoiler og lakkert støtfangertrim og grill. Begge motorene er V-seksere og utviklet fra Fords V6 Duratec motor. 2,5-literen har samme sylindervolum som V-sekseren i Mondeo ST200 og 81,6 m.m boring, 3 literen har 89 m.m boring, men deler 2,5 literens 79,5 m.m slaglengde. Det er velprøvde motorer vi har med å gjøre. 2,5 literen har allerede vært brukt i Mondeo, mens 3 literen blant annet har gjort en god jobb i S-type.                             



Du kan velge mellom femtrinns manuell og femtinns automatisk gearkasse. Sistnevnte med Jaguars karakteristiske J-formede sjaltegate. X-Type er første Jaguar med firehjulsdrift. Grunnen til dette er at plattformen som X-Type deler med Mondeo er utviklet for Forhjulsdrift.

Men den kan endres til å akseptere firehjulsdrift. Ettersom Jaguarer skal være bakhjulsdrevne, er det valgt en 40/60-fordeling av drivkreftene mellom for og bakaksel. X-Type har styring med hastighetsavhengig servo og det er

lagt vekt på god styrerespons og styrefølelse. 

 

Forhjulsopphenget er stort sett identisk med Mondeos, men med mer påkostede fjærben og ytterligere fintunet når det gjelder foringer og geometri. Bakhjulsopphenget har mye til felles med det vi finner i Mondeo sedan og kombikupé. X-Type har 4,4 cm kortere akselavstand enn Mondeo, er ca 6 cm kortere, 2 cm smalere og nesten 3 cm lavere utvendig enn Mondeo.

Med avrundet front og hekk ser X-Type ut som om den er vesentlig mindre enn den nye Mondeo. Jaguar har som seg hør og bør ikke spart på utstyret og X-Type har alt du kan begjære når det gjelder både sikkerhets og luksusutstyr. Det meste av sikkerhetsutstyret regner vi med blir standard, og vi skal komme tilbake til hva som blir standard av luksusutstyret når importøren har priser og utstyrslister for Norge klare.

Og vi kommer tilbake til prøvekjøring av den nye Jaguaren til introduksjonen i Norge i juni. I England er X-Type 2,5 V6 priset direkte mot BMW 320i, mens X-Type 3,0 V6 SE er priset mot BMW 330i.

                     

Kommentarer   

#2 Komiksy 31-05-2008 21:53
[kkkkkkkm
#1 Sport 20-05-2008 11:03
test test

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.