Eco-Speedster

Opels Eco-Speedster er en iøynefallende premiere på årets internasjonale bilutstilling i Paris. Motoren, en 1,3 liter med en toppfart på 250 km/t som kan kjøre 40 km på én liter diesel, markerer startskuddet for Opels største dieseloffensiv noen gang.

Mot slutten av 2003 introduserer Opel fire nye dieselmotorer med inntil 177 hk. Den aerodynamisk formede Eco-Speedster med sin langstrakte hekk, demonstrerer imponerende prestasjoner med en ny 1,3 liters ECOTEC CDTI-motor. Under testkjøring har bilen med denne motoren på 112 hk oppnådd en toppfart på 250 km/t, mens gjennomsnittsforbruket (MVEG) var 0,25 liter per mil.

Det gir en kjørelengde på 40 km per liter. Prototypen er basert på Opel Speedster med midtstilt motor, men den har fått nytt kunststoffkarosseri med mye bedre luftmotstandsfaktor og enda lavere vekt. Cw-verdien er 0,20 og vekten er 660 kg. Eco-Speedster tar over der en annen Opel slapp for 30 år siden.



I juni 1972 satte en modifisert Opel GT 2,1 liter (95 hk) turbodiesel en rekke verdensrekorder for dieselmotorer og nådde en toppfart på 197,5 km/t. Kort tid deretter presenterte Opel sin første dieselbil på markedet, Rekord 2,1 D. Nye Eco-Speedster er et bevis på den raske teknologiske utviklingen de siste 30 årene, og sier noe om dieselmotorenes suksess i personbiler.

Da GT satte de første rekordene, var det første gang noen brukte ordet "sporty" om en bil med dieseldrift. Prestasjonene til den nye, kompakte motoren er imponerende. Volumet er bare 1,3 liter, og motoren er utstyrt med siste utgave av en multijet common rail bensininnsprøytning, fire ventiler per sylinder og turbolader med variabel geometri. Denne firesylindrede motoren har en helt ny konstruksjon, utviklet i samarbeid med Fiat-GM Powertrain. Den skal produseres fra 2003 og oppfyller miljøkravene i Euro 4. I Eco-Speedster er den utstyrt med Opels automatiserte manuelle girkasse Easytronic.

Kilde: Opel

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.