
Resultatet er en 4,3 meter lang femdørs familiebil med dynamisk profil, en akselavstand på 2,64 meter, skrånende taklinje og bred sporvidde. Modellen er robust, med vekt på nøyaktig tilpasning og finish på plater og materialer.
Komfortabelt og ergonomisk interiør med intuitivt plasserte betjeningselementer
Interiøret i den nye Renault Mégane har praktiske og komfortable detaljer. Det første kundene legger merke til, er det innovative instrumentpanelet med de kombinerte analoge/digitale instrumentene og en ny og mer lettlest fargekodet cruise control / fartsbegrenser. Når funksjonen er aktivert, vises den valgte hastigheten i øverste del av speedometeret. Farger indikerer når den innstilte hastigheten nås. Listen fortsetter med utstyr som man vanligvis bare finner i biler i høyere segmenter, for eksempel håndfri dør- og tenningsnøkkel, automatisk låsing når føreren går ut av bilen, Carminat Bluetooth® DVD-navigasjonssystem og et avansert lydanlegg (3D Sound by Arkamys®). Kupeen er svært romslig, blant annet med segmentets beste innvendige bredde. Bagasjeromsvolumet er 405 liter og av de beste i klassen. I den nye Renault Mégane er det igjen mulig å plassere bagasje under gulvet, slik som i tidligere Mégane-generasjoner.
Den nye Renault Mégane - en opplevelse å kjøre
Den nye Renault Mégane har presise og lett kontrollerbare kjøreegenskaper som gjør kjøringen effektiv, underholdende og sikker. MacPherson-forhjulsopphenget er koblet til en hjelperamme for optimale styreegenskaper. Servostyringen gir rask respons på førerens rattbevegelser. Bakhjulsopphenget er basert på en halvstiv aksel som kombinerer stivere fjæring og lav vekt.
I tillegg har den nye Mégane klassens beste bremseegenskaper takket være veldimensjonerte bremser. Kombinasjonen av ventilerte bremser med 296 mm diameter foran og 260 mm diameter bak gjør at den nye Mégane kan bremse fra 100 km/til til full stopp på 37 meter, et resultat som plasserer bilen blant de beste i sitt segment.
Respekt for miljøet og gode ytelser kjennetegner dCi- og TCe-motorene
Den nye Mégane leveres med nye motorer av typene dCi og TCe (Turbo Control efficiency) som kombinerer lavt forbruk og gode kjøreytelser. Disse motorene forener effekt og hensyn til miljøet. Motorene dCi 85 og dCi 105 er supplert med dCi 90 samt dCi 110 med partikkelfilter. Fire dieselmotorer har CO2-utslipp på 120 g/km eller mindre. Den nye dCi 130 med den mest avanserte teknologien for forbrenning og turboladning holder CO2-utslippet rett under 135 g/km. Utvalget av bensinmotorer omfatter 1.6 16V 100 hk og 110 hk samt 2.0 16V 140 hk og TCe 130. TCe 130, som er Renaults nyeste bensinmotor, vil bli lansert i løpet av våren 2009. Denne motoren har samme effekt som en 1,8-litersmotor (130 hk) og et dreiemoment som en 2-litersmotor (190 Nm). Den nye Mégane kan også leveres med etanolmotorer.
Den nye Renault Mégane har høyest mulige sikkerhet som mål
Den nye Renault Mégane er konstruert for å ha den høyeste sikkerheten i klassen. Dette omfatter doble sensorer ved sidekollisjoner og doble sidekollisjonsputer som på Laguna III. Renault er også sitt samfunnsansvar bevisst ved at 95 % av bilens vekt er resirkulerbar, og 12 % av plastdetaljene er fra resirkulert materiale (22 kg per bil).
Den nye Renault Mégane er en modellserie med karakter
I 2010 vil den nye Mégane-familien omfatte seks ulike modeller, alle med sin egen personlighet. Disse seks modellene er i første rekke laget for kunder på de europeiske markedene og vil bli produsert i Palencia i Spania og Douai i Frankrike.
Den nye Mégane, som skal lanseres på visse markeder fra november 2008, kommer til Norge fra Mars 2009.
Den nye Mégane baner vei for Renaults nysatsing i kompaktsegmentet. I likhet med Mégane Coupé Concept show car som ble vist på bilutstillingen i Genève, har den nye Mégane en form som tiltaler bilentusiaster.
Kilde; Renault Norge