Den nye Mercedes E 63 AMG

Den nye Mercedes E 63 AMGAllerede kort tid etter lanseringen av den nye E-Klasse presenterer performance-merket til Mercedes-Benz Cars den nye E 63 AMG. En ny "sound", nyutviklet sportsunderstell og redusert drivstoff og er med på å gi denne dynamiske sportslige bilen fremragende ytelser, imponerende kjøreegenskaper og en ekstrem kjøreopplevelse.

E 63 AMG adskiller seg fra de normale Mercedes-Benz E-Klasse-modellene ved et
fullstendig nyutviklet AMG RIDE CONTROL sportsunderstell med elektronisk styrt demping,
en ny foraksel samt selvstendig eksteriør- og interiørdesign. Samtidig har Mercedes-AMG
klart å redusere drivstofforbruket i den nye E 63 AMG med rundt 12 prosent.

6,3 liters AMG V8-motoren i den nye E 63 AMG har en effekt på 525 hk og leverer et
dreiemoment på 630 Newtonmeter, som er på samme nivå som i SL 63 AMG. AMG
SPEEDSHIFT MCT 7-trinns sportsgirkassen gir direkte forbindelse mellom motor og
drivverk, og sørger sammen med fire individuelle kjøreprogrammer, mellomgass- og RACESTART-
funksjon for en ekstremt dynamisk kjøreopplevelse.

Drivverket sørger for utpregede sportslige egenskaper. E 63 AMG akselererer til 100 km/t på
bare 4,5 sekunder og topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Den 6208 cm3
store høyturtalls sugemotoren overbeviser med livlig respons, enorm kraftutfoldelse og
imponerende fleksibilitet. Nykomponert AMG V8 "sound" og vibrasjonsfri gange, gir en
garanti for typisk Mercedes-Benz-komfort i mil etter mil.

Den nye Mercedes E 63 AMG

6,3 liters AMG V8-motoren i den nye E 63 AMG har en effekt på 525 hk og leverer et
dreiemoment på 630 Newtonmeter, som er på samme nivå som i SL 63 AMG. AMG
SPEEDSHIFT MCT 7-trinns sportsgirkassen gir direkte forbindelse mellom motor og
drivverk, og sørger sammen med fire individuelle kjøreprogrammer, mellomgass- og RACESTART-
funksjon for en ekstremt dynamisk kjøreopplevelse.
Drivverket sørger for utpregede sportslige egenskaper. E 63 AMG akselererer til 100 km/t på
bare 4,5 sekunder og topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Den 6208 cm3
store høyturtalls sugemotoren overbeviser med livlig respons, enorm kraftutfoldelse og
imponerende fleksibilitet. Nykomponert AMG V8 "sound" og vibrasjonsfri gange, gir en
garanti for typisk Mercedes-Benz-komfort i mil etter mil.

Redusert drivstofforbruk
På tross av en effektøkning på 11 hk i forhold til forgjengermodellen er forbruket til den nye E
63 AMG vesentlig redusert. Med 1,26 l/mil ved blandet kjøring er forbruket nesten 12 prosent
lavere enn tidligere. Dette fremskrittet er blitt mulig ved hjelp av en hel pakke med
effektiviseringstiltak som for eksempel behovsstyrt drivstofftilførsel og dynamostyring med
gjenvinning av bremseenergi. I tillegg er den innvendige friksjonen i motoren redusert ved
bruk av en eksklusiv AMG lysbue påsprøytingsprosess av spesialbelegg på sylinderveggene.

AMG SPEEDSHIFT MCT 7-trinns sportsgirkassen bidrar også til drivstofføkonomien. En våt
igangkjøringsclutch i oljebad erstatter den tidligere momentomformeren. Denne enheten
responderer takket være lav rotajons-massetreghet ekstremt raskt uten effekttapene som er
typisk for konvensjonelle momentomformere. Girkassen er utstyrt med fire kjøreprogrammer;
"C" (Controlled Efficiency"), "S" (Sport"), "S+" (Sport Plus) og "M" (Manual). Utkobling av
enkeltsylindre ved avbryting av tenning og innsprøyting under full belastning fører til
betydelig raskere sjaltetider. I M-programmet muliggjør AMG SPEEDSHIFT MCT en sjaltetid
på 100 millisekunder. I kjøreprogrammet Controlled Efficiency skiftes girene derimot mykere,
og systemet er her programmert til tidligere oppgiring for å holde motorturtallet så lavt som
mulig.

Kilde: Pressemelding Mercedes-Benz

Kommentarer   

#1 svein 27-05-2009 12:34
:sad: macedesn den nye biln er mye feil med å veis ikke dere steler den å vaska den ofte da byn den å ruste å æksos pota kan ramel av da

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.