
Som et ledd av oppbygningen til lanseringen av den nye Civic, vil Honda publisere en serie med korte filmer som omhandler utviklingen av bilen. Den andre av disse filmene fokuserer på i-DTEC motoren og Civic sin teknologi for lave utslipp.
NY HONDA CIVIC: i-DTEC motor - ytelser og effektivitet
I-DTEC motoren i den nye Honda Civic tilbyr en eksepsjonell kombinasjon av høy ytelse og lave CO2-utslipp. Oppdateringene på den 2.2 liters i-DTEC motoren, kombinert med den forbedrede aerodynamikken, har ført til en bil med en motoreffekt på 150 hk som kun slipper ut 110g/km av CO2*.
En grundig analyse av motorens ytelser resulterte i en rekke forbedringer. Oljeflyten gjennom motoren har blitt nøye konfigurert for å redusere sirkulasjonstap, mens byggematerialene har blitt gjennomgått for å redusere friksjon i de bevegelige delene. Alle modeller med manuell girkasse får også fordeler av «Idle Stop»-teknologien som bidrar med en reduksjon på 5g/km i CO2-utslipp.
Det nye designet har fått et grundig fokus, og man har forbedret aerodynamikk gjennom utstrakt testing i vindtunnel. Dette for å redusere luftmotstand og forbedre stabilitet i høye hastigheter.
«For å oppnå gode CO2-tall, må man optimere alle aspekter ved bilen» sier Katsushi Watanabe, som er utviklingsleder for motoren. «Det å redusere utslippene var vårt hovedmål, og vi er stolte av å kunne si at vi har oppnådd dette uten å gå på kompromiss med den høye ytelsen til motoren. Vi ønsker at våre kunder skal ha det gøy når de kjører denne bilen».
Finn ut mer ved å se den nye "Civic i-DTEC"-filmen Se filmen her
Kilde: Honda Norge