
- Vi forhandler på spreng med fabrikken i München, så dette er kun et estimat, sier Myhre under presentasjonen av konseptbilen i3 i Oslo fredag.
En pris under 300.000 kroner er billigere enn hva mange forventet, og kan nok gjøre BMW i3 til en salgssuksess.
- Vi har et mål om å selge 1000 biler fra lanseringen 16. november og ut 2014, sier Myhre.
Det er neppe å ta for hardt i, når Nissan har solgt nesten 1500 av Leaf hittil i år. BMW lover unik design og velkjente kjøreegenskaper selv om det fossile brenselet er byttet ut til fordel for elektrisitet.
Flere konkurrenter
Snart kommer også
den elektriske utgaven av Volkswagen Up, Ford Focus, Peugeot Partner og ikke
minste Tesla Model S på norske veier. Med større utvalg vil nok flere vurdere
elbil som et alternativ.
Fakta
Bilen er bygget fra bunnen av som elektrisk bil.
Materialbruk som
karbonforsterket plast og aluminium skal sørge for en vekt på under 1250
kilo.
Drivlinjen er utviklet på bakgrunn av erfaringer fra 21 millioner
kjørte kilometer med Mini-e og BMW ActiveE.
Motoren har en effekt på 170 hestekrefter og 250 Newtonmeter
dreiemoment. Null til 100 km/t skal gå under åtte sekunder. Rekkevidden er
oppgitt til 160 kilometer.
Produseres ved en fabrikk i Leipzig som drives
av energi fra vindmøller.
Skal selges gjennom fem forhandlere i Oslo,
Bergen, Stavanger og Trondheim.
Verdenslansering er planlagt til den 16.
november 2013.