
6-trinns girkasse og quattro firehjulsdrift gir Audi A1 quattro
kjøreegenskaper som få biler i småbilklassen kan utfordre. quattro-systemet er
bygget på en hydraulisk elektronisk styrt lamellkobling og elektronisk
differensial brems. Både chassiset og den elektromekaniske styringen er
modifisert og tilpasset firehjulsdriften.

Audi A1 quattro skiller seg også ut med egen design. Bilen leveres kun i
fargen isbrehvit med taket lakkert i sort høyglans. Også de 18"store
aluminiumsfelgene i turbindesign er lakkert hvite som bilen. Den kraftige
frontspoileren, singel-frame grillen i sort høyglans og de røde detaljene i
frontlyktene gir Audi A1 quattro et skarpt uttrykt forfra. Bak er det den
særegne takspoileren, bakluken med sort høyglans og ikke minst de kraftige
eksospottene på hver side som røper at dette er en av få Audi A1 quattro. Bilen
skal nemlig kun bygges i 333 eksemplarer.


Audi A1 quattro er 3,99 meter lang, 1,74 meter bred og 1,42 meter høy. Det
gjør den noen centimeter lengre enn en vanlig Audi A1. Innvendig skiller også
Audi A1 quattro seg ut med egne designelementer og rikholdig standardutstyr. S
sportssetene er trukket i sort skinn og har røde kontrastsømmer. De røde
kontrastsømmene går igjen i interiøret og på multifunksjonsrattet sitter bilens
serienummer.
Blant standardutstyret finner man xenon plus frontlykter,
fjernlysassistent, lys- og regnsensor, parkeringsystem bak, tyverialarm,
nøkkelløs betjening og cruise control. MMI navigasjon plus med DAB-radio,
CD-veksler og Audi music interface i kombinasjon med Bose høytalersystem på 465
watt er også standard. Med Audi connect kan navigasjonsystemet kobles mot Google
Earth og bilens passasjerer kan koble seg på bilens eget WLAN.
Prisen på Audi A1 quattro er ikke klar.
Kilde:MøllerGruppen