Volvo plugg-inn XC60 konsept

Volvo demonstrerer at de også kan benytte hybridteknologien i kombinasjon med bensinmotorer når de avduker XC60 Plug-in Hybrid Concept på Detroit-utstillingen. Diesel er som kjent fortsatt ikke spesielt utbredt i USA.

Nå er det ikke en hvilken som helst bensinmotor, konstruktørteamet har installert i den nye utstillingsmodellen. Den 2 liters, firesylindrede turbomotoren tilhører merkets planlagte nye motorfamilie, omtalt som VEA (Volvo Environmental Architecture). Den utvikler 280 HK og 350 newtonmeter og driver forhjulene via en nyutviklet åttetrinns automatisk gearkasse

Tre kjøremodi 
Bakhjulene drives av en 70 hesters (51,5 kW) elektromotor. Maksimalt dreiemoment er her 200 Nm.

Tre knapper på dashbordet gir sjåføren valg mellom tre kjøremodi: Pure, Hybrid eller Power. Pure er ren e-drift - uten lokal forurensning. Ifølge europeisk sertifiseringsnorm (NEDC*) er rekkevidden med kun elkraft 45 km.   

Hybrid er standard modus når bilen startes. Med full bensintank og fulladede batterier har bilen nå en total rekkevidde på inntil 960 km. NEDC gir her et normforbruk på 0,23 liter per mil og et CO2-utslipp på 53 g/km. 

I Power-modus programmeres systemet til å sende mest mulig motorkraft til hjulene - så raskt som mulig. E-motorens maksimale dreiemoment er som vanlig tilgjengelig fra start. Dette bidrar til en anselig akselerasjon - fra 0 til 100 på 6,1 sekunder.   

Motoren i XC60 Plug-in Hybrid Concept har ingen konvensjonell startmotor og dynamo. I stedet er det en integrert startmotor og generator (ISG) koblet til veivakselen, mellom motor og girkasse. Under akselerasjon kan ISG bidra med ytterligere 45 HK (34 kW). Enheten lader batteriet når bilen bremses.

Strøm fra e-nettet 
Plugg-inn betyr som kjent at batteriene kan lades fra et privat eller offentlig strømuttak. Batteripakken består av litium ion-batterier med en kapasitet på 12 kWh. Full opplading fra et 220V uttak med 12A tar 3,5 timer. Mens oppladingen pågår, kan batteriene varme opp eller kjøle ned kabinen. Det gir både mer komfort og lavere strømforbruk når bilen kjøres videre.

Bensinmotoren får vi altså se i (flere) fremtidige Volvo-modeller. Det samme gjelder også konseptbilens avanserte informasjons- og underholdningsutstyr. Bilen er konstant online og henter trafikkinfo og andre opplysninger fra eksterne kilder. Bileieren kan dessuten kommunisere med bilen via en egen applikasjon på mobiltelefon. Her gis det muligheter for å sjekke for eksempel gjenværende batterikapasitet, nærmeste ladestasjon eller om noen har dradd ut strømkabelen av stikkontakten.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.