Siste nytt

Volkswagen med ny liten SUV

Volkswagen viste konseptbilen Taigun for første gang på bilutstillingen i São Paulo. Taigun er en nyutviklet liten SUV med avansert turbomotor og spennende design.

Taigun er bare 3,86 meter lang og har likhetstrekk med Volkwagens minste bilmodeller, men også de større SUVene Tiguan og Touareg. Taigun er 1,73 meter bred og 1,56 meter høy. Den har en akselavstand på 2,47 meter, som er mye i forhold til bilens størrelse. Dette gir korte overheng og tiltalende proporsjoner. Det bidrar også til god innvendig plass og viser hvordan Volkswagen ser for seg at en kompakt, men avansert, allsidig og prisgunstig SUV kan være.
Taigun er en fireseter som er utstyrt med en ny 1,0 liters TSI motor med turbo og 110 hesterkrefter. Bensinforbruket ved blandet kjøring er bare 0,47 liter, og utslippene er beskjedne 110 gram C02. Motoren har premiere i Taigun og den åpner et nytt kapitel i Volkswagens satsing på små avanserte bensinmotorer. Motoren utvider spekteret av tresylindrede motorer ved å ha turbo og direkte innsprøytning. Den har et dreiemoment på 175 nm ved 1500 omdreininger, noe som gjør at motoren passer utmerket til Taigun i kombinasjon med en sekstrinns girkasse. Med den nye motoren akselererer Taigun fra 0 til 100 km/t på bare 9,2 sekunder og får en toppfart på 186 km/t.
 
Taigun er utstyrt med 17 tommers aluminiumsfelger og dekk med dimensjonen 205/50 R17. Den er godt rustet for å håndtere terreng og dårlige veier takket være høy bakkeklaring og en motor med et høyt dreiemoment. Samtidig er den nye Volkswagen-modellen designet for et utbant liv. ESC stabilitetsprogram bidrar til å hindre skrens uansett kjøreforhold.
 
Den lille SUV´en er kompakt med en utvendig design som er individuell, logisk og har rene linjer. Markerte hjulbuer og nedre sidepaneler gir bilen et røft særpreg. Takrails med integrerte LED-lys bidrar til et oppgradert inntrykk. Fronten viser tydelig familielikhet med Volkswagens SUVer Tiguan og Touareg. Understellsbeskyttelse i metall er integrert i støtfangerne foran og bak. Hekken har også fått et utseende som viser likhetstrekk til Tiguan og Touareg. Baklyktene er bundet sammen med en markert kant under VW-emblemet og over nummerskiltet. Bakluken er delt i to, slik at bakruten kan åpnes separat mens den nedre delen kan klappes ned.
 
Bilens design med stor akselavstand legger til rette for god innvendig plass. Bagasjerommet er på hele 280 liter som kan utvides til 987 liter ved å slå ned baksetene. Den høye sitteposisjonen er typisk for en SUV, og stor takhøyde og god benplass gir høy komfort også i baksetet. Interiørets stilrene utforming og overflatefinish appellerer til alle som trives med smarttelefon og nettbredd. Antall funksjoner er holdt på et minimum og de er gjort helt intuitive. Samtidig er utformingen løst med tanke på å gi størst mulig romfølelse. Et infotainment system på dashbordet med navigasjon er tilpasset alle de mest brukte smarttelefonene. Det sporty rattet har tre eiker og er skinntrukket.
 
Konseptbilene Volkswagen presenterer kan settes i serieproduksjon, men det foreligger så langt ingen beslutning om å sette Taigun i produksjon.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.