
Konseptbilen CrossBlue er et eksempel på et nnovativt plug in hybrid som inngår i Volkswagens satsing på å innta en ledende posisjon på hel- og delektriske biler.. CrossBlue er utstyrt med en TDI Clean Diesel og to elektromotorer som arbeider sammen med en dobbelt clutch automatgirkasse, DSG
Bilen har imponerende ytelser. TDI motoren yter 190 hestekrefter, mens den
fremre elektromotoren yter 54 hk og den bakre hele 115 hk. Dieselmotoren alene
har det dreiemoment på 400 Newton meter. Når potensialet i alle motorene
utnyttes til fulle, yter bilen 305 hestekrefter med et dreiemoment på inntil 700
Newtonmeter. Akselerasjonen fra 0-100 går unna på 7,5 sekunder.
Bilen kan kjøres med null utslipp, enten automatisk eller via en bryter i
midtkonsollen. . Når lithium-ion batteriet er fulladet, kan CrossBlue kjøre
inntil 33 kilometer med utelukkende elektrisk drift. Ved ren elektrisk drift er
toppfarten begrenset til 120 km/t for å oppnå optimal rekkevidde. Batteriene er
plassert i sentertunnelen.
CrossBlue er romslig som en flerbruksbil. I utgangspunktet er den utstyrt
med seks individuelle seter i tre rader. Alternativt vil det bli en løsning
medtre seter i midterste rad.
Komforten er høy og bilen er en ideell for lange turer. De bakerste setene
er plassert litt høyere for å gi god sikt. Likevel er takhøyden tilstrekkelig
for voksne passasjerer. Benplassen er sjenerøs også i tredje rad, slik at voksne
kan lene seteryggen bakover uten at det blir trangt for dem bak. Og selv med tre
seterader er det plass til 335 liter bagasje. Ved å slå ned de bakerste setene
øker lasterommet til 812 liter og det får en lengde på 1,37 meter.