Citroen C-Airdream

C-Airdream er et klart signal om at Citroën tenker nytt med hensyn til design.  Konseptbilen har elegante og rene linjer, og det er brukt materialer av høy kvalitet.  Bilen er konstruert med tanke på å utnytte lysforholdende maksimalt, og lyset strømmer inn i kupéen.Med sine harmoniske proporsjoner og rene linjer, symboliserer C-Airdream Citroëns visjon om en coupé i luksusklassen.

Citroen C-Airdream


En coupé med karakter

Fronten gir et sterkt inntrykk ;  hovedlyktene har en original og nyskapende form som passer perfekt til det glatte panseret.  Citroëns logo er elegant integrert i den slanke grillen.  Det er lagt vekt på detaljene, noe som designen på felgene klart vitner om.  Alt i alt har C-Airdream klasse og eleganse.

C-Airdream har en utpreget aerodynamisk form.  Ubrutte linjer går fra det lange panseret til en sterkt skrånende frontrute, buer seg bakover og integreres med et enormt glasstak som gir god oversikt og romfølelse av uvanlige dimensjoner for en  coupé.

En uvanlig opplevelse

Midtkonsollen er stilren og flyinspirert i sin form.  Setene er i en satengkvalitet, med skiftende glans.  Det passer utmerket til det øvrige interiøret med mørkt, blankt og matt skinn.  Fleksibiliteten er ivaretatt ved at de to baksetene er nedfellbare og gir plass til mer bagasje ved behov.

Instrumentpanelet med turteller og speedometer befinner seg godt synlig rett over rattet.  I midten av dashbordet er det en informasjons- og navigasjonsskjerm som er svært brukervennlig takket være en mus som er plassert på enden av armlenet ned mot konsollen.  
 
Føreren kan finne en ideell kjørestilling ved hjelp av et nytt innstillingssystem. Rattet og bryterne som hører til justerer seg ved hjelp av en elektrisk betjening.

Citroën med teknologiske fremskritt

Velkjent og anerkjent mekanikk

Konseptbilen har også fjæringssystemet Hydraktiv 3, som sørger for utmerket kjørekomfort og veigrep.  Fjæringssystemet har to innstillinger, komfort eller dynamisk, som man velger etter kjørestil og veiforhold.

Optimal aerodynamikk

Mye arbeid er lagt ned i arbeidet med å oppnå en Cx på 0,28 (SCx = 0,58 m²), garanti for akustisk komfort og redusert drivstofforbruk, som igjen fører til mindre utslipp av forurensende stoffer.
Kilde: Citroen

C-Airdream er utstyrt med motoren 3.0i V6 som yter 150 kW CEE/210 Hk DIN ved 6000 omdr/min.  Den automatiske girkassen er av typen "auto-adaptive" med sekvensiell betjening på rattet.

Etter å ha vist konseptbilen C-Crosser, som har en førerplass med elektronisk betjening "by-wire", har Citroën forsket videre og presenterer nå enda et konsept  med fullstendig elektrisk betjening av bremse - og styrefunksjonene.  Elektronisk kontroll av alle dynamiske funksjoner revolusjonerer bilens interiørdesign.  Ekstra plass blir frigjort gjennom at pedalene er borte.  Sikkerheten blir også bedre ivaretatt, fordi mekaniske elementer som rattstang og pedaler ikke lenger kan skade ved en eventuell kollisjon.  I tillegg er det raskt å nå betjeningen på rattet.

Interiøret i C-Airdream gir straks en følelse av å sitte i en helt spesiell bil.

Noe av det første man legger merke til, er det helt unike lyset som det store glasstaket gir.  Lyset gir liv til interiøret som er holdt i mørke fargetoner.

C-Airdream har en design med slanke proporsjoner.  Lang akselavstand og langt overheng foran er kombinert med kort overheng bak.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.