×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Toyota Camery.- Clutch

  • Lars,
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #6154 av Lars,
Toyota Camery.- Clutch opprettet av Lars,
Hvor mye arbeid er det og bytte Clutch på en Camery 87 mod... Hva må jeg evt gjøre. Ønsker råd!!! Ei enkel forklaring er fint:D Vil ikke kvitte meg med min Camery, for den har jeg hatt i 9 år nå, og den har hvert så trofast at jeg prøver litt til. :D
Mer
12 år 1 måned dager siden #6168 av PloosB
hei

Ikke så my arbeide

De du trenger å gjøre er å løsne på 8 skruer og løsne på en vaier, så er kassen delt og da skulle det være lett å komme til Clutchen.

url=http://clk.tradedoubler.com/click?p=238342&a=1063462&g=21327120 [/url] Her finner du bildeler til best pris..........
Mer
12 år 1 måned dager siden #6169 av Raptor
Tidligere når jeg drev med de tingene der så er rekkefølgen denne. Finn helst frem alle nøkler du trenger.
Gjør så mye som mulig gjennom panseråpningen som mulig. Jekk bilen opp om du ikke har bukk. (Sikre bilen) Skiftnøkkel er bannlyst. Nå er ikke Camry min greie men først må du om den er konstruert lik andre biler ta av batteripolen minus først til batteri og plussledning videre til starter pluss ledning til innslagsrelee. Deretter av med starter (2 eller 3 skruer) Løsne derettar mellomakseloppheng og trekk mellomaksel ut av gearkassa. På noen biler må hele aksel løsnes også bak for å få av denne. Deretter slakk på clutschwire og hekt denne av clutcharm. Etterpå begynner du på selve gearkassen der du helst trenger stjernenøkler eller leddnøkler. Skralle med tilbehør er greit å ha tilgjengelig. Gearkasser har oftest en liten travers som gjelper å holde den oppe slik at ikke all tyngde hviler på oppgenget til gearkassen. Denne lille tversover op gearkassen er som regel festet med 2 skruer. Neste trinn er å løsne alle skruene rundt grarkassen. Når det er gjort trekker du gearkassen rett bakover og du ser rett på trykkplataplata. Denne er festet med skruer (litt forskjellig antall fra bil til bil) Selve lamellen som skal byttes vil falle rett ned når lamellplata tas vekk da denne er løs og sentreres av clutspinion som er aksel som kommer ut av gearkassen. Det er denne lamellplata du skal skifte. Vask bakre del av svinghjul der det er blank mm med rødsprit eller bremsetrommelvask. Nå gjør de fleste feil her videre. Nå ny lamellplate skal monteres er det viktig å bruke en senteraksel som er omtrent som pinionaksel for å få trykkplata i senter. Noen slurver her og bruker fingeren som aksel. Da er det 50/50 sjanse at du får kast i plata etterpå. Når det er gjort er det bare å skru trykkplata på plass. Disse skruene skal en bruke moment og krysstrekkes fast men er du erfaren så trenger du ikke moment da det ligger i erfaringen. Jeg vet flere som skulle trekke trykkplata til som har dradd av skruene som går i svinghjulet og da sliter du.. deretter er det bare å skru på samme i samme rekkefølge som du demonterte. Tilslutt hekter du på clutshwire og denne skal justeres med ca. 5mm slakk når du drar i clutcharm. Kan være litt forskjellig fra bil til bil men når du tester det i ettertid skal clutch begynne å ta fra 1/3 del av den totale vandring. Er det noe mer så FYR i VEI..

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.114 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.