×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Dekkdimensjoner Audi A8

Mer
15 år 5 måneder dager siden #2171 av stepe
Vurderer å kjøpe en A8 2.5 tdi -98.
I vognkortet står det at det er 225/60/R16 dekk dimensjon.

Den jeg har på hånden har sommerdekk 235/35/R18.
Dvs. at rulleomkretsen på disse dekkene har mer enn 5% avvik fra det som står i vognkortet.

Bilen ble EU godkjent med disse dekkene på i dag uten at det gav anmerkning.

Jeg har utrolig lyst på denne bilen utover dette men stiller meg tvilende til dekkdimensjonen hvis jeg f.eks. blir stoppet av politiet.

Annen ting er jo at speedometeret vil vise større hastighet enn reellt samt at telleverket vil telle fortere.

Forslag mottas med takk.
Mer
15 år 5 måneder dager siden #2225 av magnum
Det er selvfølgelig mulig å glemme kontroll av dekkenes rulleomkrets ved en EU-kontroll! Kjøretøyforskriften er i alle fall helt når det gjelder tillatt avvik på rulleomkrets: Maks +/-5% avvik fra dimensjonen som står i vognkortet.
Det kan jo likevel være en mulighet til å få godkjent en rulleomkrets som er utenfor toleransen om bilen også har blitt levert med alternative hjul. Dersom det kan frammlegges pålitelig dokumentasjon på dette, f.eks fra importøren, er det mulig å få Vegkontoret/Trafikkstasjonen til å skrive dette inn i vognkortet.
Mer
15 år 5 måneder dager siden #2226 av stepe
Besvart av stepe i emne Sv:Dekkdimensjoner Audi A8
Fikk det samme svaret hos Biltilsynet da jeg kontaktet dem.
Jeg konfronterte selgeren med dette og da ble han så rasende at han kastet meg ut og sa han heller ville selge bilen til noen andre.

Det som er litt rart i dette tilfellet er at en av de to eierne av bilen er bilselger. Gjett hvor EU kontrollen ble tatt de to siste gangene?
Mer
15 år 1 måned dager siden #2678 av Raptor
For å få den beste kjørekonfort så anbefales det som står i vognkortet eller instruksjonsboka. Å gå opp kan til nød gå, men erfaringsmessig på de veiene vi har så kan bilen jage frem og tilbake på veiskuldra som ofte er nedslitt. Selv kjører jeg en BMW 5 serie med 235 og 35 i profil. Jeg sier bare at jeg vil aldri mer satse på slike dekk da de også gir en hardere konfort, slag i bilen og for beholde dekkene for å slite jevnt så må jeg kjøre med mye høyere dekktrykk i dekkene.

Ry godt råd er å ikke kjøpe bilen p.g.a at den har feite dekk.
Den skal jo kjøres også med dertil kjøreglede.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
15 år 1 måned dager siden #2679 av Raptor
For å få den beste kjørekonfort så anbefales det som står i vognkortet eller instruksjonsboka. Å gå opp kan til nød gå, men erfaringsmessig på de veiene vi har så kan bilen jage frem og tilbake på veiskuldra som ofte er nedslitt. Selv kjører jeg en BMW 5 serie med 235 og 35 i profil. Jeg sier bare at jeg vil aldri mer satse på slike dekk da de også gir en hardere konfort, slag i bilen og for beholde dekkene for å slite jevnt så må jeg kjøre med mye høyere dekktrykk i dekkene.

Ry godt råd er å ikke kjøpe bilen p.g.a at den har feite dekk.
Den skal jo kjøres også med dertil kjøreglede.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: ivar
Tid til å lage siden: 0.105 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.