×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Vedlikehold for å forebygge saltskader på lakk etc.

Mer
10 år 6 måneder dager siden #10308 av Raptor
Bilvedlikehold.. For å begrense spruten på kanalen bak ville jeg begrense evt. lakkskade etter som de begynte hysterisk og salte veiene..nå igjen. En ide sneik seg fram da jeg hadde sett et annet bilmerke hadde folie på denne utsatte plassen som standard. Nå er ikke denne bilen noe rustbombe men lakken er utsatt. Miljølakk sådann vannbasert er ikke bra på norske forhold. Lakken er ikke hard nok. Kanalen er i plast og understell er galvanisert. Det er området bakerst på kanalen mot bakhjul som får sprut fra forhjul.. Dette området er lakkskadeutsatt der øverste glans ofte forsvinner i løpet av vinteren..p.g.a salt etc. Så derfor "NEI TIL SALTING".

Jeg kjørte til et firma som lager reklame/klebetekst og belyste problemet der. Folier i alle farger finns der. De fant frem riktig farge. Siden bilen er svart var dette ikke noe problem.. Jeg laget en mal av 2x A4 ark som jeg tapet sammen og grovklippet som en mal. Jeg la på folie på bakerste del av kanalen mot bakhjul.. Dette for å begrense steinsprut og salt.. etc. Folien la jeg tørt på etter å ha polert området med bilpolish og forsikret at det var tørt der folien skal ligge. Folien må på en måte rulles på da det ellers lett blir bobler. Mange sier kanskje Zalo og vann.. Funker ikke om karosseriet har minimale konveks og konkave kurver/form om hverandre. Resultatet er og blir bra om en er litt pirkete.. Renskjær med skalpell og bruk saks der folien skal ligge gjevnt og avsluttes mot karosseri. Splitt mellom skjerm og kanal skjæres med skalpell der du legger skalpellen i flat vinkel for ikke å skade lakk.. Stryk og glatt utover. Har du gjort det riktig så skal det ikke være luftbobler under og det er bare nå endene som skal glattes ut. Når folien som er veldig tynn er lagt og glattet ut så tar du og polerer over med bilpolish. De områder der folien slutter kan nå ikke sees på 2 meter avstand om du har gjort dette riktig og vært nøye. Vel da gjenstår det å se om det holder over vinteren. Når våren og sommeren igjen kommer så fjerner du folien og bare legger på ny på samme måte. Sitter folien godt så bruker du bare en varmepistol og "lunker" forsiktig.. Da vil folien slippe lett.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Vedlegg:
Moderator: ivar
Tid til å lage siden: 0.091 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.