×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Diffuse ladeproblemer i Jaguar

Mer
14 år 10 måneder dager siden #2950 av Bjelde
Fruen og jeg har i sommer gått til innkjøp av en lettere ombygd Jaguar XJS V12 Le Man edition.

Nok om det....for her kommer spørsmålet/ene:

Da vi kjøpte bilen, fjusket ladingen litt. Dvs., vi måtte gi en god del gass for å få voltmeteret inne i bilen til å angi korrekt lading. Ellers ble det stående på ca 10V. Et godt gasspådrag, så var ladingen oppe i 13V/normalområde.

Nå har voltmeteret gitt seg med dette, dvs. det blir stående på ca 9 volt uansett hva vi gjør.
Og ganske riktig....fruen fikk full stopp som følge av mangel på strøm.

Tiltak: fant frem multimeteret og begynte å måle.
Etter at jeg hadde ladet opp batteriet igjen startet bilen som om ingenting hadde hent. Voltmeteret inne i bilen var dog ikke helt friskt.
Målte direkte på dynamo, og fant 15,2V.
Målte på batteriklemmene, og fant 14,6V.
Gjorde ren jording til batteriet, batteriklemmer og poler.

Er ikke spesiellt flink med \"slik strøm\", men etter min lærdom skal da bilen få strøm til batterier og forbruk da?!

Har uansett tenkt å skifte regulator på dynamoen. Dette MÅ foregå nede i motorrommet, da det er komplett umulig å få ut dynamoen uten å demontere hele verden omtrent.

Har snakket med flere bilkyndige, og har fått mange råd. Noen mener jeg har en strømtyv, eller en jordingsfeil (motorens jording)....og skal nå til å sjekke alle større strømførende ledninger.

Det jeg ikke forstår, er at voltmeteret inne i bilen ikke angir at bilen lader....når jeg måler strøm i bøtter og spann over batteriet med bilen igang???
Tørr ikke legge ut på tur og nyte bilen, før jeg har funnet ut av dette.

Alle tips mottas med takk!


Mvh. Håvard

Mercedes 220 cdi Avantgarde 2000
Jaguar XJS V12 Le Man 1979
Land Rover Serie-3 1974(Ex.mil.)
Mer
14 år 10 måneder dager siden #2953 av Bjelde
Glem hele greia....ekstrem feil på multimeter. Skal bytte børster og regulator på Jaguaren. Har nå målt med et korrekt multimeter :sick:

Mercedes 220 cdi Avantgarde 2000
Jaguar XJS V12 Le Man 1979
Land Rover Serie-3 1974(Ex.mil.)
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.112 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.