×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Turboproblemer i Omega 2.5TD '94

Mer
18 år 4 måneder dager siden #210 av ZukiJack
1: Jeg synes min Opel Omega 2.5TD '94 har veldig dårlig drag.
Noen ganger når jeg drar på med "bånn gass" og kommer opp i 3-3500rpm. og så slipper gassen...så kommer motoren litt og gir et lite "puff-drag" liten akselrasjon i det pedalen heves...
Akkurat som om turboen ikke gir skikkelig trykk med gass når den kommer over 3000rpm.
Noen ganger så sperrer motoren brått når den kommer opp i 3-3200 rpm.
Kan gi et eksempel også...
Om du/dere kjenner til bakken opp fra Olavsgård på motorveien (E6) inn mot Oslo.
Ligger jeg i 100km/t der og gir full gass opp i motbakken..så orker ikke motoren å øke hastigheten på 5'te gir. Har jeg ikke bånn gass klarer den ikke holde 100km/t opp bakken.

Jeg måtte skifte vannpumpa i sommer, og da måtte jeg ta bort et plastrør (40-50cm rør som det står "Turbo Diesel" på og fyller opp som et deksel over/mellom motor og radiatoren) som sitter i slangeovergangen mellom turboen og innsugsmanifolden.
Da jeg demonterte dette oppdaget jeg at det var en god del oljekliss inni dette.
Kan det tyde på oljelekasje i turboen...som medfører svekket turboeffekt?

2: Dette er jo egentlig en BMW-motor, som dere sikkert vet.
Opel trekker ut 131HK av denne motoren.
BMW trekker ut 148 eller 158HK eller noe slikt i følge uttalelser jeg har hørt.
Hva gjør BMW forskjellig enn Opel for å få mere HK?
Større turbo eller annen chip....eller...?

3: OM min turbo nå er dårlig og bør skiftes. er det da bare Opels/BMWs orginale turboer som passer eller kan jeg gå til en turboforhandler og kjøpe div. turbo?

Jeg har en del peil på bil...men mest eldre biler og lite om turbo og slikt...så jeg er nødt til å be om råd her...

Dette ble kanskje et langt innlegg, men håper likevel at det er mulig å få noen gode svar.

Kan jeg legge til et tips til andre Omega-eiere i disse nedbørstider....!!??
Vær nøye med å sjekke dreneringen i luftinntaket til varmeapparatet.
Bare LITT løv og rusk nede i bunnen der...og dreneringen tetter seg...og luftinntaket flommer over av regnvann som så flommer over og inn i varmeapparatet....og videre inn i kupèen.
Har nettopp opplevet dette og måtte lense kupèen for 10cm vann på gulvet i høyre siden. Det er et forferdelig arbeide å få ut teppet og lydisoleringsmatte for å tørke det ut. (TRO MEG)...
Mer
18 år 4 måneder dager siden #212 av Mekaniker1
Hei

1. Opel Omega 2,5TD er en fin bil... men den burde jo ikke gå så dårlig som du beskriver, er jo kjent for og gå godt.

Du sier ingenting om km stand på bilen din?
Om den har vert sånn alltid eller om dette er kommet av seg selv.

Men siden dette er en turbodiesel, så er det jo naturlig og kont slanger til turbo og ladeluftkjøleren for sprekker.

Du sier det er mye olje i slangen til turboen, det vil alltid være litt olje inni der men ikke store mengder, skal ikke renne ut av slangen.

Det jeg vil anbefale deg er og ta av slangen til turboen og kjenne på selve turbinen, kjenne om den beveger seg treig eller om det er stor slakk i den, skal vere minimalt slakk opp og ned i akslingen og ingen slakk inn og ut.

Er turboen defekt vil bilen gå veldig dårlig som du beskriver.

Kjennes den grei ut, kont alt av slanger.

En grei ting og kontrollere er også katalysatoren, at innmaten ikke er løs og ligger og tetter.

Du bør også gå innom et Opel verksted og fått tatt en kjapp diagnose av motorstyringen. Da får du vite evt feilkoder.

Er det noe spesielt med røyk av bilen da?

Andre symptomer? Motorlys i instrumentet?

2. Dette er en BMW motor ja, 2.5Turbo Diesel rekkesekser som står i BMW 525TDS 143hk eller noe sånt.
At Bmw henter ut mer hk i fra den har jeg ikke så mye peiling på, men er nok en justeringsak, turbotrykk,dieselpumpen elller noe sånt.

3. Du kan skifte ut turboen din eller levere den inn for overhaling.
Du trenger ikke og skifte den ut til en som er lik den som står i, men viss du vil unngå og måtte sveise om manifolden, må du ha en turbo med lik flens. Er ikke sikker hva slags merke turboen er, men det kan jeg finne ut for deg.

Håper du finner ut av problemet ditt, og at du gir oss en tilbakemelding,og bare send flere spørsmål.
Mer
18 år 4 måneder dager siden #215 av ZukiJack
Tusen takk for svar.. :wink:
Ahhh... glemte å skrive km.-stand...
Min Opel har gått ca.175.000km.
Jeg kjøpte bilen i juni mnd. i år og for ca. 10-11.000km. siden.
Bilen har vært like slapp hele tiden mens jeg har hatt den.

Det er klart at turboens levetid varierer med hvor hardt man kjører med en bil, men finnes det noen estimert levetid på en turbo?

Jeg kan tenke meg å bytte til en større/bedre turbo om denne må skiftes nå...og kanskje chip'e den litt.
Kan det lønne seg å reise til Sverige å handle turbo/chip??
Er det noen typer/merker av turbo som man bør gå for/holde seg unna?



Hvorvidt Opel Omega er en god bil...eller ikke kan jeg godt være med på å diskutere...hehe

Min forige bil var en Audi 100 2.3E Avant '92 som hadde gått nesten 280.000km. da jeg fikk en påkjørsel bakfra og Audien ble kondemnert av skadene.
Den bilen hadde jeg i to år og det eneste jeg måtte gjøre med den var normal service og skifte støtdempere fremme. Tidligere eier hadde byttet alt av bremser på et tidligere tidspunkt, ellers var det bare vanlig servicehistorikk på den bilen.
Audien er en betydlig dyrere bil enn Opel Omega...ja... Men å sette seg inn i Audien, lukke dører og kjøre den ga en BETYDELIG høyere komfort-følelse enn i Omegaen. Dørene bare "puffer" igjen mot Omeagaens "DUNK"
I Omegaen får man mye mer plastikkfølelse enn i Audien...selv om Omegaen faktisk har mye mindre plastikkfølelse og knitring enn i andre Opler...
Har hatt en del småtull med min Omega.
Jeg holdt på å få kjørt i stykker motoren på den i sommer.
Heldigvis pga. at jeg er veldig observant på lyder, følelser og signaler fra bilen når jeg kjører...så klarte jeg å unngå stor skade.
En av de varmeste dagene i sommer så merket jeg at bilen ble VELDIG lat når jeg skulle kjøre i gang i et kryss. Så med en gang at temp.-måleren sto langt opp på det røde...
Fikk stoppet og kjølt den ned. Etter litt mekking og sjekking fant jeg ut at vannpumpa var gåen. Skovelhjulet i pumpa hadde gått helt i oppløsning.
Den var laget av plastikk og var blitt så sprø at man kunne plukke den i småbiter med bare fingrene.
Restene av skovelen hang bare og dinglet rundt akslingen i pumpehuset.
På Opel skulle de ha over 1.400,- +mva for en ny pumpe...med samme type plastskovel.
Jeg kjøpte heller pumpa hos Thorshov Bilrek for litt under 800,- inkl. mva ...og den hadde metallskovel... Heia Opel.
Av andre problemer med Opelen kan jeg nevne...
:arrow: Seteryggen i førersetet holder seg ikke i posisjon. Den siger bakover under bruk og må stadig justeres opp igjen.
:arrow: Varselblinker-bryteren har en defekt som gjør at stadig slutter blinklyset å virke...man må fikle med varselblink-bryteren for å få tilbake blinklyset.
:arrow: Dørlåsene fryser stadig... Har hatt problemer flere ganger allerede i år. Det er ikke sylinderen som fryser, men ett eller annet i systemet i døra. En gang endte det med at jeg satt med hele låsekappen på innsiden..i hånden etter å ha tatt i litt for hardt.
:arrow: Ikke minst det problemet jeg nevnte i første innlegget mitt... Dreneringen i inntaket til varmeapparatet som er konstruert på en håpløs måte slik at det skal ikke mye til før det tettes....og man fær flom av vann inn i bilen. (Har nå etterpå hørt om flere som har hatt samme problem. Har aldri hatt et slikt problem på NOEN av mine 11 andre biler jeg har hatt siden jeg begynte å kjøre bil.
:arrow: Ustabil dieselmåler. Man kan sitte å kjøre....se på måleren og ha kanskje halv tank igjen. Om man stopper bilen og starter den igjen...så kan plutselig nåla stå rett over rødt i bunnen av måleren.
:arrow: Jeg har elektrisk takluke med såkalt "tenkende" styringsbryter. Ofte når jeg justerer åpningen på luka så blir den helt forvirret og går til en helt annen stilling enn det jeg setter bryteren til. F.eks. har luka stått åpen og jeg setter bryteren på LUKKET...så går luka til lukket stilling...og så plutselig åpner seg noen cm. igjen...og stopper der. Må da stadig resette bryteren(vrideren) ved å trykke den INN.
:arrow: Dårlig metallic-lakk.
Tingene er vel hver for seg ganske bagatellmessige, men synes det er for mye av slik til stadighet...bare i løpet av det halve året jeg har hatt den.

MVH
Terje
...som setter seg på flyet i morgen (lørdag 3.des.) og blir borte i Filippinene i fem uker.

God (h)jul og Godt nytt år, folks...
Mer
18 år 4 måneder dager siden #216 av Mekaniker1
Hei igjen

Skal du bytte turbo vil jeg anbefale deg og ta kontakt med et firma som holder på med slikt. De kan fortelle deg hvilken turbo som vil passe til din motor.

En turbo er en slitedel som man må regne med og skifte etterhvert og gjerne før 200.000km, det er ingen estimert levetid på den, men på sportsbiler ryker den kanskje før 100.000km, dette betyr ikke at det er en svakhet, men heller hvordan den blir brukt.

Et godt tips er og la bilen gå litt på tomgang (3-5min) før man slukker motoren etter kjøring.

Det kan sikkert lønne seg og handle deler utenlands, men hør nå ivertfall med firma i Norge først.

Omega er i utgangspunktet en bra bil, med gode kjøreegenskaper og bra motorer, Opel har alltid hatt problemer med vannpumpene og det er jo rart at de leverers orginalt med plastskovler.

Dette med soltaket kjenner jeg også til, er en dårlig kontstruksjon.

Men alle biler har noen små detaljer som ikke alltid fungerer feilfritt, hadde du valgt et annet bilmerke så hadde nok den også hatt noen feil.

Man får mye bil for pengene med en Opel Omega!!!
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.119 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.