×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Audi A6 - Girkasse problemer

Mer
16 år 2 uker dager siden #1517 av Munkebekken
Har en Audi A6 2003 1.9 tdi med en multitronic girkasse.

Begynte å oppleve at bilen ikke vile gire når den skulle og at den ofte var veldig treg i giringen. noen ganger ville den ikke gire ned i det hele tatt. Jeg hørte også noen lyder fra motorrommet som ikke hadde vært der før. Jeg satte den inn på verksted uten at de kunne finne noen feil. Lyden var ikke merkbar når jeg hadde den på verksted, men kom tilbake senere. Avtalte ny time med verksted, men i mellom tiden går girkassa til skogs.

Spørsmålet mitt er om mekanikeren burde ha forutsett dette? Jeg spurte om det var smart å kjøre bilen og fikk til svar at det ikke var noe problem. Kan verkstedet ha noe ansvar i denne saken?

Håper noen kan bistå med et svar.

Mvh
En skuffet Audi eier:-(
Mer
16 år 2 uker dager siden #1530 av Bilmekanikeren
:unsure: Det var jo allerede en feil i kassen som ikke kunne forutsees. Det kan nok være en ide å sjekke oljen dersom det er mistanke om et defekt lager eller at olje er brendt på grunn av mye sluring. Men dersom ulyden kommer og går så er det vanskelig å gi noen god diagnose. Du kan jo ikke anklage bilverkstedet for at det gikk galt?:ohmy:
Mer
16 år 2 uker dager siden #1537 av Munkebekken
Hei

Skjønner at dette er en vanskelig sak. Hvis man bare tar utgangspunkt i lyden så skjønner jeg at det er vanskelig stille riktig diagnose. Men måten bilen giret på er en annen dimensjon som jeg synes de burde sjekket. At feilen allerede var der gir ikke verkstedet ansvaret for å rette hele feilen, men hvis feilen blir verre fordi verkstedet ikke gjorde jobben sin, så burde vel de kunne bidra med noe? Spesielt varsomme burde de vel være når det koster 75 000,- laken å skifte kassa. Har sjekket en del og funnet ut at det er mye problemer med Multitronic kassa på denne bilen. Burde vel derfor fått ny på garantien, men det sitter langt inne hos Møller:-)
Mer
15 år 10 måneder dager siden #1702 av Saab EMS
Audi A6 2003 1.9 tdi med en multitronic girkasse er av typen CHQ/0JB som er modifisert noen ganger siden den kom. Den gearkassehn du har har 6 lameller. Den kan oppgraderes til 7 lameller. Hvis duy har vært på Audi service med bilen, så KAN dette repares som en garantisak. Hvis du lenge har kjørt med nøkking (spesiellt i lave turtall (1000-1500 omrd/min) så er dette et tegn på dette. Hvis du venter forlenge vil momentdrager også gå til :evil: . Hvis du tester bilen din i slakk oppoverbakke og kjører i drive i noe over GANGHASTIGHET (10-15 km/t) og bilen nøkker er lameller svaret. Hvis du i samme situasjon vipper gearspak over i manuell gearing og tvinger girskift til gear 1 (en) slik at rotasjon på motor overstiger 2000 og nøkking forvinner er det nok en bekreftelse. Du kan i samme situasjon geare fra en til to til tredje gear og hvis du da ikke opplever nøkking er nok det bare lameller. Hvis den i tillegg lager metallisk lyd er ting gått til :evil: og gearkasse må overhales. En snakker lett om kr 40.000. Det er viktig å skifte olje/filter i denne kassen hver 60.000. I motsetnig til noen ZF kasser fra Audi har denne IKKE livsløpsolje. Til slutt ffinnes det tilfeller av multitronic som blir helt bra etter å ha skiftet programvare. I ditt tilfelle er dette noe sent siden du har slike lyder.

Lameller etc må chimses veldig nøyaktig og det er nok ikke alle verksteder som kan dette.

Når det gjelder motoren(Som jeg antar er 130 HK PD) er det viktig at luftmengemåler etc er kontrollert for jevn gange.

Til slutt nevner jeg at trimming motor med en bil som har CHQ kasse er ikke å anbefale hvis du skal ha bilen en stund.

Når det gjelder ansvar for deg og din situasjon, synes jeg at verksrtedet må være imøtekommende.
Vedlegg:
Mer
14 år 8 måneder dager siden #3133 av Audi _A4
hei jeg har sånn nøkking på lavt turtall.. men har en A4 1.8t 02 model og multitiptronic girkasse? skal jeg bare dra til en forhandler så skjønner dem hva dem skal gjøre???

takk for svar :D
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.155 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.