×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Bilverksteder & ansvar for skader under EU-kontrol

Mer
16 år 2 uker dager siden #1454 av MixaloT
Heisann.

Jeg bare lurte på hva verkstedene har som praksis om de skulle være uheldig å ødelegge noe på bilen under en EU-kontroll.

I mitt tilfelle så gjelder det registerreim på en '96 Golf 3 1.9TDK.
Reima hadde hoppet over under 'test-kjøring' hvorpå motor med stor sansynlighet har fått skade av det.

I skrivende stund har jeg bestillt nytt reimsett, siden verkstedet mente at de kunne finne ut om det hadde skjedd noe med motor om reima ble byttet.

Hva er normal praksis, om det viser seg at motor er havarert og dette skjedde under verkstedets regi?
Har man noen form for garanti/forsikring, eller kan det ende opp med at jeg står der med en feit regning & en bil som trenger en motoroverhaling?

Mvh Geir.
Mer
16 år 2 uker dager siden #1460 av Raptor
Skyldspørsmålet her er vel her noe vanskelig. Nå vet jeg ikke hvordan Golf er på det området, men mener at om reima ryker eller hopper over så skjer ingen skade såfremt man ikke har et unormalt høyt turtall. Om den hopper ett hakk frem så vil motoren går som regel meget dårlig om den gjør det i det hele tat. Vanligvis så hoster og snøfter den bare. Går din bil så har den sikkert bare hoppet over ett hakk, men registeret er feil nå - eller ventiltider for åpne og lukk osv.

Mange biler eks. BMW så skjer et større motorhavari. D.v.s stemplene når ventilene og bøyer disse. I slike tifeller så må toppen av og stemplene må inspiseres for skade. En slik skade koster fort 30 000,-. Nå sier du ingenting om at motoren går eller ikke.

Normalt tas ikke bilen ut på veien for testkjøring under EU kontroll såfremt det ikke er spesielle årsaker til å foreta det. De sjekker de punktene som er pålagt og det eneste som sjekkes vedrørende bilen er i gang er at de foretar bremsetest på bremsruller samt måler avgass som skal være innenfor visse verdier individuellt fra bilmerke til bilmerke..Når avgass skal måles skal bilen være driftsvarm, men normalt tomgangskjørt opp til temperaturverdi.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.086 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.