×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Hvorfor går motoren ujevnt? toppakning?

Mer
16 år 2 uker dager siden #1444 av martin sand
Berlingoen min har 1,4 bensimotor , som går og jager litt på tomgang, går ujevnt altså. Og så fikk jeg se tilgeldig at de kom ut noe som lignet kjøleveske ved Lambdasonden , som står montert etter eksosmanifoilen. Der burde det ikke være noe lekasje da, men kjøleveske?? (det luktet det hvertfall)
Og når jeg så etter litt mere så spytter den litt vann så betonggulvet ble vått, kjøleveske tror jeg , ut eksosrøret. Er toppakningen røket eller hva ?
Det lekker også litt olje i nærheten av toppakningen, vanskelig og se... kjøpte bilen for fire dager siden :S Det er en 2000 mod som har gått 108000km.

Endret av martin sand, den 09/04/2008 00:01<br><br>Endret av martin sand, den 09/04/2008 00:04
Mer
16 år 2 uker dager siden #1461 av Raptor
Alle biler spytter vann eller kondens i eksosrør bak. Spesiellt når den ikke er driftsvarm. Er bilen kjøpt hos forhandler så oppsøk denne snarest for da har du garanti. Om ikke eller at den er kjøpt privat er det noe verre om ikke kontrakt er skrevet.

Oljesvetting rundt toppakning er ofte normalt når bilen har gått eller \&quot;rusla\&quot; litt, men selvsagt skal det være tett. Det skal ikke piple olje eller vann. Det du bør gjøre er å måle oljen på peilepinnen og vannstanden i radiator og sjekke om noen dager. Videre må du følge med temperaturmåler da denne som regel går oppover om toppakning lekker.

En annet råd som er meget sikkert er at du skal kjøre bilen ut på gear. D.v.s kjøre opp i en 5000 omdr. på andre gear.
(regner med at du har manuell gear) Hold gassen der i 5 sek.
Slipp gassen helt og la den rulle ned på farten en del og la den bremse på motoren - ikke rør bremsen (om du ikke må da). Gi brått gass igjen når farten har blitt passe lav. Se i speilet - kommer det en svart dott så er det uforbrent olje. Kommer det en hvit dott er det damp fra kjøleveske. Som regel er det litt eksos, men det skal ikke være mye.<br><br>Endret av Raptor, den 12/04/2008 00:30

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.107 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.