×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Girtrøbbel i stillstand

Mer
16 år 1 måned dager siden #1347 av gikken
Hei, jeg kjøpte en Audi A4 1,9 TDI -2002-modell tidligere denne uka (gått 70 000). Under prøvekjøringen merket jeg ingen problemer med girkassa, men når jeg har kjørt den litt mer denne uka har jeg oppdaget følgende: Det er vanskelig å sette bilen i gir når den står stille (gjelder både 1. og revers). Noen ganger glir den rett på plass, men som oftest møter jeg mye motstand og må liksom trøkke den inn.

Når bilen er i bevegelse fungerer den kjempefint. Hva kan være feil? Det kan vel ikke være bra for girkassa at jeg bruker makt for å få den i gir?


mvh Gunnar..
Mer
16 år 2 uker dager siden #1464 av Raptor
Dette er et problem på de fleste biler når motoren står eller er slått av om det er dithen jeg forstår det. Det som er årsaken er at tennene på tannhjulene treffer midt på og ikke midt i. Står bilen stille så prøv og gynge litt frem og tilbake i setet så er det oftest bare det som skal til.

At det går bedre når bilen er i bevegelse har med at synkroniseringsringene via skiftegafler i gearkassen hjelper til med å treffe midt i tannen på tannhjulet.

Ser vi dette fra en litt annen teknisk \"vinkel\". Motoren går og problemet er der fremdeles. Så kan det være at clutchen subber eller ikke frir helt. Da er oftest en justering på denne nok. På hydrauliske clutcher er det lite å justere, men er det wireoverføring er det masse å justere. Er det kommet olje på clutch så har dett laget et glasurbelegg som desverre gjør at en før eller senere må bytte lamellplatene.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.128 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.