×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Skjønner ingenting!!!

Mer
18 år 7 måneder dager siden #101 av olemhs
Hellu.
jeg har en mitsubishi carisma og prøver å koble til en ny cdspiller. Trodde dette skulle gå bra, helt til en hyggelig mann på biltema ba meg klippe kablene og koble til på den dumme måten, uten ordentlige kontakter.

Jeg har fått kobla det til, det virker innimellom. Når cd-spilleren virker, da virker også klokka i bilen. Når cd-spilleren ikke virker, noe som skjer ofte, da virker heller ikke klokka. det var en kompis som fikk +kabelen borti jordkabelen, kan det ha skjedd noe her? klokka og tripptelleren nullstiller seg hver gang jeg stopper bilen og starter den på nytt, og det rareste av alt, når cd-spilleren og klokka ikke virker, da går bilen tidvis unormalt lavt på tomgang. Om mulig enda rarere; klokka og cdspilleren virker når jeg åpner bildøra! Når jeg lukker bildøra igjen, da slutter det å virke.... jeg fatter ingenting, har kobla dette på flere forskjellige biler før, uten problemer, men denne bilen skulle det visst ikke være enkelt med. lurer på om det kan være noe med jordkabelen, men vil uansett sette stor pris på evt tips her. Det er litt flaut å ta bilen på verksted pga noe sånt også.....
Mer
18 år 7 måneder dager siden #120 av apetor
Hva skjer hvis du kobler CD-spilleren helt vekk? Blir klokke osv i orden igjen da? Vet ikke så mye om dette, har bare montert et par radioer, men spilleren må i hvert fall ha "vilestrøm" slik at den lagrer radiostasjonene.

Volvo 142, 68 mod
Volvo 240 (245), 88 mod
Mer
18 år 7 måneder dager siden #125 av maopoi
Hei

En stund siden du har skrevet så du ha sikkert fått fikset problemet.

Har du en "normal" spiller så har du en del ledninger som stikker ut fra denne:

Rød: Tenningsstrøm, dvs at vil du at spilleren bare skal virke når tenninga er på eller bilen går så kobler du denne ledningen på tenningen.

Gul: Dette er konstantstrøm, som vil si direkte på bateriet og oppretholder minnefunksjon på spilleren som f.eks. innstillinger og radiokanaler.

Jeg pleier å koble rød og gul sammen slik at jeg kan spille uavhengig av om bilen går eller ikke. Du må huske at strømen tapes når bilen ikke går.

Svart: Jording, viktig med god kontakt her.

Orange: Illumination. Kobles til et sted som gir strøm når lysene er på. Dette vil gi lys i spillerens knapper når lyset er på, selv om spilleren er avslått.

Orange m/hvit stripe: Dimmer

De to orange er som regel ikke nødvendig å koble.

Blå: Antenna, denne kobles til om du bruker en motorisert antenne eller om du har en antennetype som skal ha strøm til antenneforsterker.

Blå m/hvit stripe: Amp.Remote. Styrestrøm til forsterker. OBS ! Enkelte spillere tåler ikke at det kobles inn flere enheter på denne ledningen. (Hvis denne ikke finnes kan den blå brukes.)

I tillegg har du jo da høytaler ledningene.

Dette er standar ledninger på de fleste spillere, om det også gjelder spillere fra biltema og clash olson tørr jeg ikke å si for jeg holder meg unna de. Hadde en kompis som kjøpte spiller fra clash olson å det var noe av det verste jeg har sett! Til slutte måtte vi bare gi opp og kjøpe en Pioneer.

Jeg vil annbefale at du/dere legger opp alle ledninger selv når dere setter inn ny spiller for første gang i en bil, slik at dere vet hva slags ledninger dere har med å gøre. IKKE stol på ledninger som stikker ut fra dachbordet.
Det er ikke så mye arbeid å du får igjen for det senere! Legg en plus kabel fra bateriet der du kobler på rød og gul, husk sikring på kabelen når du kobler direkte på bateriet. Så finner du et godt jordingspunkt og legger opp en kabel som du kobler svart på.
Lager du hurtigkoblinger på disse så er det enkelt å skifte spiller neste gang!

Det at du fikk plus kabel borti jording skader som regel ingen ting, men det er mulig du sprenkte en sikring! :)

Håper dette kan være til hjelp!

mvh Marius

Honda Civic VTI
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.093 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.