×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Eldre bensinmotor og aceton-tilsetning

Mer
13 år 7 måneder dager siden #3994 av Vidar Øierås
Hei,

Jeg har en '91 Mazda 262 2.0i 16V (140hk) som har et normalforbruk på ca. 0.82 liter/mil. Jeg kjører 99% samme strekning hver dag med 85% motorvei med 100 sone, og vet at forbruket og kjørestil er stabilt. Så begynte jeg å tilsette mellom 0.5 og 1dl ren aceton pr 60 liter bensin. Det ble sagt at tenningen burde forsinkes bittelitt, så jeg har justert tenningstidspunktet et par grader. Med samme kjøringen er nå forbruket ned i 0.7 (0.75 før justering av tenning). Kjører jeg pent og holder meg under 90km/t er forbruket på 0.65. Syns dette er ganske pent til å være en 2.0 liter med såpass krefter. Har holdt på med aceton i ca 20 000 km (ca 28 tanker), og merker ingen tegn til feil eller fusk. Motoren går som ei klokke. Har brukt noen hundrelapper aceton og spart nesten 3000 kroner i bensin.

Aceton skal visst nok forbedre forstøvingen av bensininnsprøytninga slik at den forbrenner mer effektivt. Det virker sånn på pådraget og temperaturen på motoren også. Virker litt sprekere, men mest merkbar forskjell på forbruket :)
Det tar betydelig lengre tid å få varme i kupéen også - noe som er en ulempe om vintern...

Vidar
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.141 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.