- Innlegg: 3
- Mottatte takk 0
Topp pakning
15 år 11 måneder dager siden #2865
av asai
Topp pakning opprettet av asai
Planlegger og skifte topp pakning på en 1995 Nissan Primera 2,0 LX.
Noen som har et og annet godt råd å komme med?
Hva bør man huske på?
Noe spesielt man kan gjøre feil/glemme?
Noen som har et og annet godt råd å komme med?
Hva bør man huske på?
Noe spesielt man kan gjøre feil/glemme?
15 år 8 måneder dager siden #3179
av Raptor
Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Besvart av Raptor i emne Sv:Topp pakning
Rart denne var oversett...Ja du har sikkert gjort dette nå men til andre som skal skifte den selv..Regner med at du/dere har såpass erfaring med mekanisk forståelse at det går knirkefritt? For det første skal motor ha kun romtemeperatur nå du begynner å skru. Tapp vannet. Merk registerkjede og annet som kommer innunder dette. Er du i tvil vedr. spesiellt registerreima så spør merkeverkstedet. Ved de fleste tilfeller der det har vært lekkasje i topp til oljekanal, vann, cylinder e.l. skal toppen planrettes. Dette kan kun gjøres av fagfolk med rett verktøy. Før montering skal allt være rengjort på forhånd. Vær nøye. God plass og systematisk sortering av deler er også bra/viktig å gjøre.
Pakninger monteres, bolter settes påplass og skrus til i spesiell kryssrekkefølge. Annenhver bolt og så tilbake osv. Tilslutt brukes momentnøkkel (viktig) Dra til i kryss rekkefølge også her. Dra aldri boltene helt til med det samme men litt etter litt..
Tilslutt sier jeg bare at dette er ikke en jobb for de som ikke er mekanisk kyndig og innehar en del forståelse for dette. Skulle være unødvendig å nevne at en må være særdeles nøyaktig. En hver bil/motor har også ofte egne prosedyrer for skifte av toppakning. Få tak i så mye info om dette som mulig. Lykke til.
Pakninger monteres, bolter settes påplass og skrus til i spesiell kryssrekkefølge. Annenhver bolt og så tilbake osv. Tilslutt brukes momentnøkkel (viktig) Dra til i kryss rekkefølge også her. Dra aldri boltene helt til med det samme men litt etter litt..
Tilslutt sier jeg bare at dette er ikke en jobb for de som ikke er mekanisk kyndig og innehar en del forståelse for dette. Skulle være unødvendig å nevne at en må være særdeles nøyaktig. En hver bil/motor har også ofte egne prosedyrer for skifte av toppakning. Få tak i så mye info om dette som mulig. Lykke til.
Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.074 sekunder