×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Passat 2000

Mer
15 år 1 uke dager siden #2774 av Ving72
Passat 2000 opprettet av Ving72
Hei.Da prøver jeg her:) Kjøpte en Passat 2000 Highl. 1.9 TDi, Stv, 4M, 6gr, 85kW/115k for under 2 år siden. Den har i dag gått 272000.Motoren ble skiftet ved 128000 av forrige eier.Allerede første sommeren begynte turboen å kutte, tok denne ut og renset den (koks).Ikke noe bedre.Fortsatte å ramle ut.For en tid tilbake blåste vi ut ene siden av intercooleren og i desember hadde jeg totalhavari på turboen.Ny turbo i intercooler er skiftet.Nå har den begynt å ryke, ryker hvitt/blått.Spes ved oppstart forbikjøring og start i f.eks. lyskryss.Har brukt motorvarmer hele vinteren.Skiftet olje på merk.verkst.Hadde diagnose på den her rett før påske,med følgende dødsdom. Motoren er slitt og det er mye trykk ut av oljepåfyllingen.Bruker veldig lite olje, ikke noe kjøleveske, men lukter MYE olje.Litt oljelekk. ved turbo og toppdeksel.EGR venitlen på toppen spytter en del olje ut.Er meget fortvilt og synes den koster mer en den er vert....Hva skal jeg gjøre?:( Er motoren gåen? Er der noe annet jeg kan prøve først? Noen sier at katalysatoren er tett? Etter turbohavariet forsvant MYE olje ut i eksossystemet. Bilen blir kun kjørt i by, korte distanser, aldri skikkelig varm

Håper på litt hjelp/noen tips!:S
Mer
15 år 1 uke dager siden #2775 av Roadfly
Besvart av Roadfly i emne Sv:Passat 2000
Er motoren bare slitt eller er den gåen? De fleste motorer er i mer eller mindre grad slitt... så det svaret vil jeg si er å helgradere.

Brukes bilen KUN på korte turer ville jeg aldri valgt en dieselmotor, dette pga at den kokser mye når den er kald. EGR ventil og katalysator vil tette seg til av for mye koks, og eksosen må jo gjøre av seg en plass. Min teori er at mye av eksosen blåses forbi stempelfjærene og skaper mye trykk nedi blokka som du igjen får ut oljepåfyllingslokket, oljelukt vil du også få.
Dersom katalysator og EGR ventil er tett pga koks, vil det føre til blå/sort røyk ved pådrag også. Hvit røyk ved oppstart er normalt, dette skyldes fukt/kondens i eksosanlegg, og ufullstendig forbrent drivstoff nettopp grunnet kald motor.

Dersom motoren din var utslitt ville den brukt mye olje pga slitte stempelfjærer eller foringer i sylindrene. Olje slipper da forbi og inn i forbrenningskamrene og ut eksosen i form av blå røyk ved pådrag.

Kommer det mye blårøyk i eksosen når du slipper gassen har du utslitte ventiltettninger. Da suges olje inn i sylinderen fra topplokket via ventiltettningene.

Jeg ville erstattet katalysatoren med en vanlig eksospotte for å prøve ut om katalysatoren var gåen uten å legge ut flere tusen på en ny i tilfelle motorer virkelig var gåen. I tillegg ville jeg renset EGR ventilen, evt byttet den. Dernest ville jeg kjørt en lang tur på forholdsvis høyt turtall. Dette vil i mange tilfeller rense systemet for koks og dritt.
Jeg har ikke vært så mye borti passat, eller dieselmaskiner for den saks skyld men jeg skulle mene at motorlampen lyste dersom EGR ventil var tett.

Dette er bare en løs antagelse, men det er verdt å prøve.
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.282 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.