×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Skrikelyd ved kaldstart

Mer
15 år 4 måneder dager siden #2400 av thomasen
Bil: Mazda 323 1.5 LX 1996 mod.

I disse kalde dager (minus 12 grader i skrivende stund), så har det begynt å komme en hylelyd fra motoren når jeg starter bilen på morgenen. Tenkte at det måtte være dynamoreima, så tok og strammet den opp litt. Tydeligvis til liten nytte for skrikelyden var der morgenen etterpå også.

Lyden er der i ca. 30 sekunder før den går over..

Den kan også komme tilbake når jeg har kjørt en stund, men forsvinner med en gang jeg skrur av varmluftsvifta.

Etterhvert som jeg har kjørt en stund og motoren er blitt varm, så er skrikelyden borte for resten av dagen (selv når jeg starter bilen etter at den har stått en stund).

Var innom et bilverksted i dag, men de kunne ikke se at det var noen feil med dynamoreima..

Noen som har vært borte i noe lignende og kommet frem til en løsning?

Kan det rett og slett være at det legger seg frost/rim/fuktighet på remma over natten (har vært borte i før at remma skriker når jeg starter bilen etter en tur i bilvaskemaskinen)?
Mer
15 år 3 måneder dager siden #2426 av orn
Besvart av orn i emne Sv:Skrikelyd ved kaldstart
Hei ! Etter hva jeg har erfart er dette et signal på at ditt batteri mister kraften over natta pga utlading i en eller flere celler. Det er på tide å skifte batteri tror jeg. Men før du bytter batteri må du kontrollere ladespenningen. Hvis du er av den typen som bruker varmesete, varmetråder, varmeapparat, ekstralys, pluss en kraftig stereo bør du kanskje koste på deg en regulator til dynamoen som leverer litt mere enn 14,2 volt.
Mer
15 år 3 måneder dager siden #2443 av Bilmekanikeren
;) Det kan virke som om feilen kommer i forbindelse med at dynamoen begynner å lade eller når du bruker mye strøm. Jeg ville nok byttet dynamoreima og strammet den skikkelig uansett og målt ladespenning og evenuelt funnet ut om noe trekker unormalt mye strøm. Ellers kan det noen ganger hyle i strammehjul og løpehjul i forbindelse med registerreim.:blink:
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.304 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.