×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Omega -99 2.016v Oljeforbruk + def kamakselføler

Mer
15 år 7 måneder dager siden #1999 av Henrikzen
Vi har en Omega -99 model 2.016V. 140.000km. Vi har hatt den siden den var ny, og den gikk mye på langkjøring første år. Bilen ryker ved oppstart på kald motor. Men det forsvinner etter noen sekunder. Har registrert et oljeforbruk som medfører at jeg alltid fyller på olje før en langtur. Det pleier å bli ca en liter om gangen, oljeforbruk ca 0,5 l olje pr 100mil kanskje? (Castrol Magnatec pr A3 10W-30). Ting begynte å skje etter at vi flyttet og måtte bytte til et merkeverksted på østlandet. Der byttet de den 10.000km gamle regreima mi (på 70.000) og styrte på noe veldig. Noen måneder senere stoppet bilen. Da svømte pluggene i olje. Jeg kunne skru til topplokket med fingrene:ohmy: . Tightet til toppdekselet med rett torque og har siden ikke observert betydelig utvendig oljelekasje, dog oljeforbruk. Kvier meg for å sette bilen på verkstedet etter denne hendelsen og har tatt meste av servicer selv. (Jeg og HaynesB)

For en tid tilbake begynte Motoren å fuske/gå dårlig da den var kald/når vi ga gass, akkruat som den ikke klarte å yte fullt. Jeg benyttet av meg et annet merkeverksted, et i Fredrikstad, som renset og byttet diverse følere, inkl styreenheten osv. Det kom på en liten formue. Men etter det har bilen gått fint, dog med et langt høyere bensinforbruk enn før (nå bruker den fort over literen i snitt, før lå den fra 0.7-0.9 l/m avh av type kjøring). Har til info aldri reagert på noen ulyder.

De 12 siste dager har motorlampen lyst, (gul/motor/lyn). Motoren kutter på 4500 O/min. Stakk innom Opel for å lese ut feilkoden (kostet kr514,- + 32kr i verkstedsmateriell!??). \"signalfeil\" kamakselføler. Jeg har kjørt slik en drøy ukes tid til og fra jobb. De siste dagene har den også begynt å fuske/gå dårlig igjen når motor er kald. Kan noe av dette henge sammen?

Jeg ønsker lavere bensin forbruk, lavere oljeforbruk, kvitt oppstartsrøyk og at den drar jevt og pent. Motoren har jo bare gått 140.000km, og problemene jeg beskriver har vært i perioden 80-140.000km/siste 3-4 år. Kan jeg på en grei måte bytte kamakselføler selv? Hvor sitter den? Kan jeg gjøre noe av det andre selv? Tyder oljeforbruk på at en/flere ventiler er utette? Kan man ta ut og få hjelp bare til det man må ha spesial utstyr til? eks sliping osv? evt kan jeg med fordel kartelegge mer?

Flott forum dere har:-)
Henrikzen<br><br>Endret av Henrikzen, den 28/09/2008 20:45
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.085 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.