×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Mystisk tenningsproblem - VW Caravelle 2,5 bensin (1992)

Mer
16 år 8 måneder dager siden #1012 av joheri
Hei!

Var på vei til Borås i Sverige for et par dager siden hvor motoren plutselig begynte å kutte. Først litt hakking, deretter fullt kutt. Etter en pause kunne bilen kjøres noen minutter før den stanset igjen. VW verksted i Borås foreslo å bytte strømforsyningsrelé, men det hjalp ikke. Derimot testet jeg noe som jeg egentlig ikke hadde trodd skulle gå an - jeg tok ut reléet og forsøkte å starte bilen. Det fungerte, men motoren går noe ujevnt. Så fort jeg setter inn reléet igjen med varm motor, stopper den.

Deretter har jeg nå satt bilen på VW verksted i Göteborg. De klør seg i hodet og kan ikke se at dette skulle kunne være mulig. Motoren får strøm selvom strømforsyningsreléet er tatt ut.

Problemet er der altså kun når motoren blir varm, etter ca 5 min kjøring. Man skulle kanskje tro at det var et problem med temperaturføleren, men hvordan kan det da ha seg at motoren går "villig" ved å ta ut strømforsyningsreléet? Noen andre som har opplevd liknende??

EJ
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1024 av Otard
Jeg hadde lignende problemer. Hvis det virker som motoren har vanskelig for gå rundt er det sannsynligvis katalysatoren som er tett.

Koble frahverandre eksosen og ta av katalysatoren og start motoren. hvis motoren går bra så har du funnet feilen
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1025 av joheri
Katalysatoren er bare 1,5 mnd gammel og motoren viser aldri tegn til treghet - at den ikke vil gå rundt. Sannsynligvis er den en overledning et sted, i og med at motoren får strøm selv om jeg tar ut strømforsyningsreléet.
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1029 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Ikke katalysator
For å sjekke om katalysator har rast sammen kan en dunke forsiktig på denne. Høres en gruslyd inni er den sannsynligvis defekt. Med katalysatorer som er knust inni kan en godt kjøre og bilen starter/går, men trekkraften er borte. Det er som den er i ferd med å gå tom for bensin.
At katalysatoren nå ikke er defekt? har noe med at motoren lar seg starte under visse prosedyrer. Regner med at det er en injection motor du har og det kan også være overflow i bensinmengdemateren med dertil overledning.
Uten å ha bilen i nærheten kan jeg ikke bare ut i fra dette si hva det er.
Lykke til videre!

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.247 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.