×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Hvor mange ekstralys?

Mer
17 år 5 måneder dager siden #520 av Martin
Volvo 360

Jeg har tenkt å sette på ekstralys (1000-metere) foran på bilen min. Jeg har engang hørt at det ikke er lov å montere på ett, tre, fem osv... antall ekstralys, men at du må ha partall antall ekstralys. Stemmer dette? Evt. er det noe regel på hvor langt i fra hovedlykta ekstralyset kan monteres?
  • volvo460
  • Besøkende
  • Besøkende
17 år 4 måneder dager siden #521 av volvo460
Besvart av volvo460 i emne Re: Hvor mange ekstralys?
mener å ha lest et sted at antall uorginale ekstralyr kunne maksimalt være 3 .
men jeg finner dette noe rart med tanke på andre biler som har langt fler .
om disse er koblet slik (lovlig?) at de startet sammen med fulltlys det skal jeg ikke grantere for .
er vel også en viss lysmengde (lux) som ikke må overskrides.

jeg har selv 4 ekstralys , og hverken biltilsynet eller merkeverksted har bemerket dette !?! :?
Mer
17 år 4 måneder dager siden #539 av ivar
Besvart av ivar i emne ekstra lys
2 eller 4 fjernlys er det lov til å ha.det er spesielle mål for montering av lyktene,men monterer du som folk flest går det greit.før 94 mod kan referansetall på lyktene være max 100.etter 94 kan tallet være max 75.det trengs ikke egen bryter for ekstralys,men jeg mener det kan være lurt.du har flere "lysmuligheter"
Mer
15 år 2 måneder dager siden #2451 av orn
Besvart av orn i emne Sv:Hvor mange ekstralys?
Lenge leeenge siden hadde jeg en volvo som jeg ville ha ekstralys på, jeg monterte alt og justerte lyktene etter beste evne. Ved en kontroll på biltilsynet ikke lenge etter traff jeg på Hr.Nøyeper. Alle visste at ham var det best å unngå hvis man hadde bil i denne lille byen, han ga sg ikke før en feil var funnet. Sånn var det denne gangen også. Alle lykter ble nøye skjekket, frontlysjustering kontrollert. Mine store Boschlykter hadde montert 55 watts standardpærer og jeg trodde alt var greit. Nå måtte han måle hvor mye lux jeg hadde. Ok det må vel gå greit det men neida, jeg hadde for mye lux ??? Hva ? Det var streng beskjed om å kjøre hjem og ta av et ekstralys os komme tilbake for kontroll..... Jeg hadde vel ikke noe valg. Bilen ikke ut med det ene ekstralyset i det hele tatt. Alle spurte hva jeg holdt på med. Og så fikk jeg høre at ett ekstralys ikke er lov ? Snodig sak.....
Hva med disse Xenonlysene som nybilene leveres med ? Hvor mye lys er det her ? Det mest irriterende er når du møter en sånn nybil på veien med våt asfalt om høsten. Samtidig ser jeg noen med ekstralys på toppen av dette ??? Jeg synes det er direkte farlig, jeg blir blendet med disse Xenonlysene. Hvor mye lux er det lov å ha nå ?
Mer
15 år 2 måneder dager siden #2460 av Lux
Besvart av Lux i emne Sv:Hvor mange ekstralys?
Hei ser dere diskuterer lys

Slik regnes Lux:
4.8 Lux = 1 %
prosenten finner du foran på lykteglasset.
det er lov til å ha max 480 Lux på en bil. det vil si 100%
henger du med??

som feks:
2 hovedlykter med tallet 20 på. det vil si 40%
da kan du ha 2 ekstralys med tallet 30 på. det vil si 60%
totalt 100%


max fjærnlys på en person bil er 4 langlys totalt, 2 i hoved lysa, pluss 2 ekstralys. men det kommer nye regler utpå sommern09

fjærnlys må være partall. 2, 4 ,6 ... det finnes mange idiot regler om lys.

lykke til

Audi Quattro

Lightforce
Moderator: ivar
Tid til å lage siden: 0.220 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.