×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

pipp

Mer
17 år 7 måneder dager siden #475 av ROG
Er det lov å ha for eksempel ett par sommerdekk foran og ett par helårsdekk bak ? Bilen er forhjulsdreven. Takk for svar
Mer
17 år 7 måneder dager siden #477 av ivar
Besvart av ivar i emne dekk
det heter seg at hjul på samme aksel skal ha tilnærmet lik egenskap.dvs,mønster kan variere,men dim,fart/lastekode må være lik.i vognkortet ditt står det hvilken dimensjon,farts/lastekode bilen minimum skal ha. f,eks 195/55 r 16 92 (lastekode) H (opp til 210 km/t).det vil si:er ikke alle disse tallene like på alle dekk er de heller ikke lov.(håndheves litt forskjellig).noen biler har bredere dekk bak,da skal det stå nevnt i vognkort,med stempel fra biltilsynet.spesielt for norge er at du kan rive ut piggene fra vinterdekkene å kjøre på de om sommeren.da gjelder ikke regelen om fartsmerking.(vinterdekk er som regel merket Q eller S).
Mer
16 år 9 måneder dager siden #902 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Vinterdekk/sommerdekk..
Mener sikkert å si at det ikke er lov å ha 2 vinterdekk av piggfrie bak på aksel og sommerdekk foran eller omvendt. I gamle dager kunne en ta vekk pigger i dekkene, men da skulle alle 4 være piggfrie vinterdekk relatert sesongen. Om en har orginale piggfrie dekk bak (med mye mykere gummi) og std. sommerdekk foran så kan bilen bli farlig under eller overstyrt etter lasten som er i. :? Husk at piggfrie dekk er farlig om sommeren. De blir som gele ved hard kjøring og er ikke beregnet på sommerens varme asfaltveier.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 9 måneder dager siden #922 av ivar
Besvart av ivar i emne dekk
riktig det.ikke lov å blande sommer og piggdekk
Mer
15 år 5 måneder dager siden #2113 av pepper
Dette lurer jeg også litt på... Slik som nå, når det er rundt 2-3 grader i luften, så vil jo ikke egenskapene til et par piggfrie vinterdekk være noe dårligere enn på vinterstider. Noen som vet hvor nøye onkel politi hadde sett på denne saken dersom man skulle blitt stoppet med piggfrie dekk kun på framhjulene? Eventuellt hvor stor bot?
For meg virker det iallefall trangsynt å bøtelegge noe slik, men i mange tilfeller så er det vel nettop slik loven er :pinch:
Mer
13 år 11 måneder dager siden #3728 av Raptor
Det er ikke hva du synes eller tror/mener som er regelen. Det er hva som er lov eller ikke iflg. lovverket. Politiet i dag har sjelden tekniske kontroller. Iallfall her jeg bor. Mest vogn og førerkort og pust = promillekontroll inkl. belte. Mobil bruk sjekker de en sjelden gang. Noen ganger radarkontroll. Kommer du med helt svarte lykter eller delvis synlige lys/feil så bemerker de nok det med mangellapp. Jeg har i de siste 20 år aldri blitt stoppet annet enn det første jeg listet. Derimot har veimyndighetene eller Statens Biltilsyn tekniske kontroller av og til.
Storkontroller har de sammen med politiet.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: ivar
Tid til å lage siden: 0.145 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.